Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Je rozhodnuto, do Vaší garáže, sklepa či kočárkárny zamíří nový jednostopý miláček. Ale jaký? Výběr je tak obrovský, zvlášť pokud vybíráte u skutečných specialistů, do jejichž skupiny se směle zařazujeme. A přestože jsme připraveni věnovat se Vám při výběru individuálně, možná uvítáte drobný úvod do tajů elektrocyklistiky, tedy odpovědi na nejčastější otázky kladené při výběru elektrokola.
13. 01. 2023
Elektrokolo funguje jako standardní jízdní kolo, ovšem s podstatnou přidanou hodnotou v podobě výpomoci při šlapání, jejíž intenzitu si určujete sami. V každém případě však při jízdě vyžaduje Vaší vlastní aktivitu, nejedná se o skútr či „babetu“, ale stále o kolo. Způsob výpomoci pak záleží na typu motoru elektrokola. Pokud je motor vybaven tzv. otáčkovým snímačem (typicky zadní motory), kolo Vám pomáhá nárazově, v podstatě Vás na každé zatočení pedálů „nakopne“ směrem dopředu. Oproti tomu motory s tzv. torzním snímačem (zpravidla středové motory) fungují sofistikovaněji, výpomoc je plynulá, neustálá a okamžitá.
Tato otázka má vícero správných odpovědí. Bavíme-li se o kategorii motorů, odpověď je snadná - doporučení směřuje k motorům středovým. Nejenže jsou efektivnější, pro jízdu plynulejší a pohodlnější, ale jsou též výkonnější (silnější kroutící moment, tedy záběr motoru) a v neposlední řadě je díky poloze motoru ve střední části elektrokolo vyváženější a tedy ovladatelnější. Neznamená to však, že by zadní motory neměly důvod své existence, smysl nabývají především u modelů skládacích, případně jednodušších městských elektrokol.
Naproti tomu vybrat jednoznačně nejlepší značku a model motoru je o poznání těžší úkol. Za pomyslnou jedničku na trhu je nejčastěji vnímána značka Bosch, zejména se svými motory Performance CX a Performance Line. Mezi absolutní špičku však můžeme zařadit též značku Yamaha s motory PW-ST a PW-X. Ale pozornost si nepochybně zaslouží též motory Panasonic, OLI a v neposlední řadě Bafang, mimořádně zajímavá varianta v poměru cena x výkon.
Odpověď na tuto otázku se odvíjí od potřeby Vašeho dojezdu. Pokud Vám stačí popojíždět do nejbližšího města pro nákup, dva kilometry tam a zpět, není nutné pořizovat nejsilnější variantu s nejsilnější možnou kapacitou baterie, ty ostatně dosahují kapacity až 900 wH, přeloženo do řeči čísel - uváděný dojezd až 200 km, nicméně na úkor citelného nárůstu ceny i hmotnosti elektrokola. Přesto však existuje dobrý důvod k vynechání nejslabší varianty baterie - a sice její životnost. Ta s přibývajícími lety pozvolna klesá a jak to tak bývá, z větší výšky se padá déle. Pro klasické výletové elektrokolo je tak dobré pohybovat se ve zlatém středu, tedy v hodnotách kolem 600-700 wH.
Tak daleko, jak si troufnete, chtělo by se říct. Na kvalitním elektrokole se dá totiž jezdit i bez elektronické výpomoci s ne o mnoho vyšším úsilím, než je potřebné k jízdě na klasickém jízdním kole. Údaj o dojezdu s výpomocí je pak velmi závislý na vnějších okolnostech - na nastavené intenzitě výpomoci, na terénu, na hmotnosti cyklisty atd.. Je tedy jasné, že zatímco drobnější dáma nastavující si základní výpomoc při jízdě kdesi v polabské nížině bude mít na stejnou baterii výrazně delší dojezd, než stokilový muž ženoucí v horách kolo na hranici jeho možností. Při průměrných podmínkách (dají-li se průměrné podmínky definovat) si však spočítejte přibližně dvě třetiny z maximálního uváděného dojezdu a dostanete se na hodnoty, které by vámi vybranému kolu neměly činit potíže.
Opět nezáleží na ničem jiném, než na Vašich vlastních představách. Pokud se Vaše cesty omezují na zpevněné trasy, tedy na silnice, cyklostezky či jiné „asfaltky“, krosové, potažmo trekové elektrokolo bude svižnější a tedy vhodnější variantou. Pro krosová/treková kola pak nepředstavují zásadní problém ani cesty méně udržované. Nicméně pokud se chystáte na trasy, které připomínají cesty už jen vzdáleně, bylo by spíše na místě pořízení horského elektrokola.
Pokud si nejste jistí, univerzální volbou je v případě elektrokol varianta horského elektrokola, neboť větší náročnost jízdy způsobena širšími plášti je eliminována byť základní výpomocí motoru. Naopak v terénu bude jízda výrazně pohodlnější. Městské elektrokolo pak, jak už název napovídá, je vhodné pro účelovou, terénně nepříliš náročnou jízdu, takový typ kolo je vhodný, typicky (ne však výlučně) pro usedlejšího či věkově pokročilejšího cyklistu.
Závěrem je však namístě dodat, že každé elektrokolo lze dodatečně „doladit“ tak, aby plně odpovídalo jak potřebám, tak představám každého jednotlivého cyklisty.
Otázek, které při výběru elektrokola mohou člověku vytanout na mysli, jsou desítky, ne-li stovky a měli-li bychom odpovědět v tomto textu na každou z nich, jeho tištěná podoba by vydala na menší knížku. Výše psaný text však měl za cíl zodpovědět ty nejčastější z nich. Pokud jste ovšem odpověď na svojí otázku nenalezli, neváhejte kontaktovat naše specialisty nebo ještě lépe, přijeďte navštívit naší prodejnu na Praze 9, kde Vám kromě odpovědí na kýžené otázky rádi pomůžeme mj. vybrat správnou velikost rámu nebo zvolit vhodné doplňky, které jízdu na novém elektrokole ještě více zpříjemní.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.
Mirek Menšík
Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře