Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Při výběru elektrokola je více faktorů, které jsou pro úspěšný výběr klíčové a rozhodně mezi ně patří i dojezdová vzdálenost elektrokola. Je-li pro vás jízda na elektrokole jen občasným zpestřením všedních dní a denně najedete jen pár jednotek kilometrů, maximální dojezd elektrokola na jedno nabití vás zřejmě příliš pálit nebude. Pokud však toužíte vyrážet na svém elektrokole vstříc delším dobrodružstvím i celodenním výletům, pak je bezesporu informace o dojezdové vzdálenosti velmi důležitým údajem.
03. 04. 2019
Jak už název napovídá, jedná se o vzdálenost, kterou je schopné elektrokolo ujet na jedno nabití baterie. Rozumí se tím údaj o vzdálenosti, po které můžete využívat elektrickou dopomoc elektropohonu, než se z plného nabití baterie elektrokola zcela vybije. Dojezdová vzdálenost tak udává počet kilometrů, po které můžete elektrokolo využívat se všemi jeho výhodami. Samozřejmě to však neznamená, že když se baterie zcela vybije, nemůžete jet dál. Po vyčerpání energie baterie se jen elektrokolo změní na klasické jízdní kolo, na kterém musíte šlapat jen a pouze za pomocí své vlastní energie. Jen je to krapet náročnější vzhledem k faktu, že elektrokola váží vždy o nějaký ten kilogram více, než běžné jízdní kolo. Vyberete-li si však kvalitní značku, máte jistotu, že elektropohon i baterie váží co nejméně a rozdíl ve váze nemusíte mnohdy ani zaznamenat. Informace o maximální dojezdové vzdálenosti poskytované výrobce jsou téměř vždy uváděny v počtu ujetých kilometrů, tento údaj je však vždy vypočítáván při nejnižším stupni zapnuté asistence, kdy elektrokolo nejméně využívá a spotřebovává energii baterie. Na dojezdovou vzdálenost každého elektrokola má však lví podíl ještě několik dalších zásadních faktorů.
Dojezdová vzdálenost elektrokola určená výrobcem je vždy vypočítávána v ideálních podmínkách a rozhodně byste se tak neměli nechat zlákat přemrštěnými údaji. Reálná dojezdová vzdálenost je totiž hodnota s mnoha proměnnými a ovlivňuje ji mnoho dalších věcí, které ne vždy můžete vy sami ovlivnit ve svůj prospěch.
Čím je tedy určována reálná dojezdová vzdálenost elektrokola? Rozhodně kapacitou baterie elektrokola. To je nejdůležitější ukazatel, který udává, jak dlouho baterie dokáže elektrokolu poskytnout elektrický proud. Kapacita je udávána v ampér hodinách a čím vyšší kapacita je, tím je vyšší i dojezd elektrokola. Výkon baterie elektrokola pak snadno vypočítáte vynásobením ampér hodin a počtem voltů - 10Ah baterie s napětím 36V disponuje výkonem 360Wh.
Rozhodně styl jízdy a využití dopomoci při šlapání na elektrokole. Zvolíte-li menší míru asistence, dojedete dále, než pokud využíváte vyšší stupeň dopomoci, který více zamává s energií baterie. Rozjezd elektrokola, jízda do kopce či v těžkém terénu jsou největšími „žrouty“ dojezdové vzdálenosti - samozřejmě při zapnuté dopomoci. Pokud si budete chtít kopec užít vlastní silou a dát si pořádně do těla, baterie může v klidu odpočívat - to si však nemusíte pořizovat elektrokolo :). I když je tedy dojezdová vzdálenost v reálném čase a terénu pokaždé jiná, je důležité, že si jízdu můžete užívat plnými doušky.
Dojezdovou vzdálenost každého elektrokola ovlivňuje:
styl jízdy - její plynulost, intenzita šlapání
míra zvolené asistence při šlapání
váha cyklisty
povaha terénu
četnost rozjezdů
povětrnostní podmínky - protivítr snižuje dojezd
teplota vzduchu - jízda v mrazu a v horkém počasí snižuje kapacitu baterie
technický stav elektrokola - typ plášťů v závislosti na terénu, nahuštění plášťů, stav ložisek i seřízení brzd
Dokáže totiž výrazně zachovat a udržet její kapacitu - tedy v případě, že o ni samozřejmě pečujete tak, jak je potřeba. Žádné baterii rozhodně nesvědčí vysoké teploty nad 40 stupňů Celsia, ani mráz či dlouhodobá vysoká vlhkost. Na elektrokole samozřejmě můžete jezdit i za těchto podmínek, parkovat elektrokolo či uskladnit baterii je však nutno na suchém a temperovaném místě. Především je nutné neskladovat nikdy baterii ve vybitém stavu. Pokud se tedy rozhodnete delší dobu na elektrokole nejezdit - typicky například v zimě - pak je nutné baterii nabít, odpojit a skladovat na suchém a temném místě, ideálně při pokojové teplotě. Minimálně jedenkrát za měsíc je pak nutné baterii opět dobít. Přirozeně totiž dochází k samovybíjení, a úplné vybití po dlouhou dobu vede ke snižování kapacity baterie, často i k fatálnímu nevratnému poškození.
Pokud je vaším cyklistickým snem užívat si dlouhé výlety a bojíte se, že vám dojde cestou šťáva, můžete si nejen cestu naplánovat přes četnou síť nabíjecích stanic pro elektrokola, která jsou na mnohých místech naší země - ať už v hospůdkách či informačních centrech. Chytrým řešením je také pořízení záložní baterie, kterou snadno na kole uvezete, a v případě potřeby ji snadno vyměníte za baterii vybitou a směle můžete vyrazit vstříc svému cíli.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.
Mirek Menšík
Odborník na elektrokola.Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře