Elektrokolo a řidičský průkaz. Je potřeba nebo ne?
S našlapanými elektrokoly se doslova roztrhl pytel, a tak i vy jistě máte ve svém okolí někoho, kdo se může pyšnit famózním kouskem ve svém vozovém parku. Pokud i vy zrovna pokukujete po špičkovém kousku, se kterým chcete vyrážet na pořádné cyklovýlety, pak se vám bude hodit pár informací o tom, jak se na jízdu na elektrokole dívá zákon o jeho provozu na pozemních komunikacích.
Je elektrokolo motorovým vozidlem nebo jízdním kolem?
I když se zdá odpověď na tuto otázku jednoduchá, tak jasné to není. Záleží totiž na několika detailech, úhlu pohledu a výbavě, kterou moderní elektrokola disponují. Ale pěkně popořádku.
O tom, že klasické jízdní kolo je poháněno pouze a jedině energií a silou, kterou vyvine sám cyklista tím, že pořádně šlápne do pedálů, není pochyb. V případě elektrokola je však výklad motoristického úhlu pohledu složitější. Na elektrokole musíte šlapat, samo rozhodně nepojede, ale...
Díky speciální výbavě elektrokola, v podobě výkonného motoru a vysokokapacitní baterie, je vše řízeno pod taktovkou špičkové řídící jednotky, a elektrokolo vám pošle do pedálů přesně tolik energie, kolik právě potřebujete. V praxi to znamená, že při každém opření se do šlapátek ucítíte, že jdou sešlápnout snadno a lehce přesně podle zvoleného režimu. Samozřejmě tuto dopomoc můžete zcela vypnout a šlapat stejně jako na klasickém jízdním kole. A teď k podstatě věci. Aby z hlediska zákona bylo na elektrokolo pohlíženo jako na klasické jízdní vozidlo a ne jako na skútr či motorku, musí splňovat hned několik zákonných povinností.
Co musí elektrokolo splňovat, aby na něj bylo pohlíženo jako na běžné jízdní kolo?
Jízdní kolo musí ze zákona splňovat hned několik zdánlivých maličkostí, které jsou však právě v případě elektrokola, se kterým chcete bezpečně a legálně jezdit všude tam, kde s jízdním kolem, velmi důležité.
Elektrokolo musí v tomto případě splňovat:
- maximální rychlost elektrokola s aktivní dopomocí nesmí být mechanicky zrychlena nad 25 km/h. To znamená, že při dosažení této rychlosti se musí motor sám vypnout. Elektrokolo tak samozřejmě bez dopomoci může jet pouze vašim přičiněním nebo z kopce i rychleji. Elektromotor se musí vypnout nejen při dosažení rychlosti 25 km/h, ale i v případě stisknutí brzdy a v okamžiku, kdy přestanete šlapat
- jmenovitý výkon elektromotoru nesmí být vyšší než 250 W
- elektrokolo může být vybaveno akcelerátorem, který je schopný rozpohybovat elektrokolo z nulové rychlosti, musí se ovšem při rychlosti 6 km/h vypnout. Typicky jde o asistenta chůze, který vám pomůže s tlačením elektrokola, a také o pomoc elektrokola při rozjezdu třeba do kopce
- elektrokolo musí vizuálně splňovat charakter jízdního kola

Co když toužíte po elektrokole přesahujícím stanovené limity?
Pokud vám nastavené parametry elektrokola proto, aby mohlo být považováno za klasické jízdní kolo nestačí, vůbec nevadí. Stále můžete elektrokolo legálně používat, ovšem pouze při splnění stanovených náležitostí. Z hlediska zákona však na něj již bude pohlíženo jako na motorové vozidlo, které musí být schváleno pro provoz na pozemních komunikacích.
V takovém případě pro provoz elektrokola potřebujete:
- platné řidičské oprávnění
- povinnou ochrannou přilbu
- technický průkaz
- registrační značku
- platné zákonné pojištění
- toto elektrokolo navíc můžete provozovat jen a pouze na komunikacích, které jsou určeny pro motorové vozidla, jako je třeba zmiňovaný skútr
Před pořízením elektrokola je tedy velmi důležité ujasnit si, jak chcete elektrokolo využívat a za jakým účelem si jej pořizujete. Pokud se totiž s elektrokolem, které nebude z pohledu zákona klasickým jízdním kolem, ale zároveň jej nenecháte schválit a zaregistrovat jako motorové vozidlo, stanete účastníky dopravní nehody, nebo ji dokonce způsobíte, postihy jsou velmi přísné a nemalou měrou zatíží vaši peněženku. Stejně tak v případě důkladné kontroly policií. I když se vám tyto černé scénáře úspěšně vyhnou, ale zloději vás doběhnou, nepočítejte se shovívavostí pojišťovny a ochotou plnit pojistnou událost.
A nezapomeňte - i pro jízdní kolo, tedy i elektrokolo, platí povinné vybavení - světla, odrazky a u neplnoletých i cyklistická přilba.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.


Zdenda
A jak tedy na elektrokole poznám, že má motor do 250W a ne třeba 500 nebo 750 či 1000W? Musí tam být nějaký povinný štítek? Co když tam není? Prodejci mi nakukají cokoliv, jen aby prodali.
Dobrý den,
tento údaj je vždy uveden v popisu produktu, případně manuálu u produktu a měl by být označen i na rámu elektrokola. Pokud byste měl pochybnosti o výkonu motoru, je třeba si nechat dát potvzení specifikace od prodejce. Každopádně drtivá většina prodejců nabízí elektrokola tak, jak mají být vybavena, tj. 250 W motorem.
S pozdravem
Mirek Menšík
GIVE.cz
Petr
Dobrý den, dle mého názoru, pokud elektrokolo přesahuje rychlost 25 km/h nejedná se o motocykl, nýbrž o moped (mimo jiné proto, že má šlapátka) a k provozování mopedu rozhodně není potřeba technický průkaz ani registrační značka. Pokud bych tedy provozoval chipované elektrokolo s tím, že zaplatím povinné ručení (cca 80 Kč ročně na moped), jezdím s ním po silnici a mám přilbu, je vše dle předpisů.
Miroslav Beran
Kde zjistím že el kolo má technická když je to daleký dovoz?
Dobrý den,
omlouvám se, ale nerozumím dotazu. Můžete, prosím, otázku blíže specifikovat?
S pozdravem
Mirek Menšík
GIVE.cz
Jiří Zeman
Mam spis dotaz nez komentar.
Musim mit ridicak na elektroskutr bez pedalu?
Prodejci uvadeji ze jsou bez ŘP ale nikde jsem nenasel zakon ktery by to potvrzoval.
Dobrý den,
bohužel elektroskútry neprodáváme, takže Vám nejsem schopen s jistotou odpovědět. Spíš bych ale řekl, že pokud je tento skútr schopen jet více jak 25 km/h, tak musí mít registrační značku a povinné ručení. Pokud nemá, nesmíte s ním na silnici jezdit vůbec.
S pozdravem
Mirek Menšík
GIVE.cz