Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Na první pohled běžné jízdní kolo, na ten druhý elegantní vozítko a při vyšvihnutí do jeho sedla rázem zjistíte, že klasické jízdní kolo bude hrát u vás doma druhé housle. Ano, elektrokolo umí okouzlit a svým ladným designem a především uměním pomoci vám se šlapáním po rovince stejně dobře jako do kopce, na malém výletě i na cykloturisťáku, se stává oblíbeným dopravním prostředkem napříč generacemi, cyklistickými ambicemi i profesemi. Hlodá-li i ve vás pokušení pořídit si své první švihácké elektrokolo, začtěte se do následujících řádků o tom, co vše dělá elektrokolo elektrokolem.
06. 02. 2019
Motor elektrokola je jeho nedílnou součástí, bez které byste se dopomoci jen stěží dočkali. Podle jeho umístění přímo na elektrokole si můžete vybírat z variant motorů v náboji předního kola, který je nejlevnější, ale z jeho používání se již pomalu upouští, motor umístěný v náboji zadního kola, který patří mezi nejužívanější a je zárukou dobrého poměru ceny a jízdních vlastností. Na výsluní a do popředí zájmu se čím dál více dostávají elektrokola se středovým motorem, tedy s motorem umístěným ve středu kola. V případě této varianty získáte elektrokolo se skvělým vyvážením, s dobrými jízdními vlastnostmi a také velice příjemným dávkováním výkonu i příznivě krátkou reakční dobou asistence. Středový pohon je také výrazně úspornější a vy tak se stejně výkonnou baterií dojedete mnohem dále nebo můžete výrazně aktivněji využívat dopomoci při šlapání. Z hlediska komfortní jízdy je středový pohon zatím nejlepší volbou, jak si jízdu na e-kole užít na maximum.
I umístění samotné baterie se výrazně podepíše nejenom na celkovém designu elektrokola, ale také na jeho jízdních vlastnostech. Z estetického hlediska, i z pohledu pohodlné jízdy, vévodí v oblíbenosti rámové baterie. Je umístěná na rámu elektrokola - nebo dokonce i přímo elegantně a prakticky integrovaná přímo do rámu elektrokola - a je v současnosti nejlepší variantou, jak získat ideálně vyvážené elektrokolo, na kterém baterie nikterak nenarušuje jeho těžiště. Nosičová baterie je umístěná, jak už název napovídá, v zadní části elektrokola na nosiči a nejčastěji se používá u městských elektrokol. Díky předpokladu, že na městském e-kole častěji využijete právě nosič, se tak baterie snadno zamaskuje, díky adaptéru ve kterém je však baterie umístěná ji snadno vyjmete pro případné nabití a přesto na horní část snadno upevníte cyklistický košík či brašnu. Velmi využívaným řešením, kam umístit baterii, je varianta baterie za sedlovou tyčí. Elektrokolo působí designově ladně a ani jeho těžiště nikterak netrpí. Přesto se jejím zakomponováním v této pozici prodlužuje samotné e-kolo i šlapací sestava a často je tak charakteristické, že elektrokolo s baterií za sedlovou tyčí má pouze jeden převodník a tak se tato varianta nejčastěji vyskytuje u skládacích a městských elektrokol, kde si s menším počtem převodů snadno poradíte. Baterie se v současnosti nejvíce používají lithiové s napětím 36V, méně často pak i 48V. Jejich životnost je zhruba 1000 nabíjecích cyklů, přičemž baterie nemají paměťový efekt a můžete je tak nabíjet po každém i menším výletě či během něj. Plného nabíjení docílíte zhruba po 3 -4 hodinách a nezapomínejte baterii pravidelně dobíjet i v době, kdy na elektrokole delší dobu nejezdíte - typicky například v zimě.
Elektromotor ani baterie by svou práci nezvládly bez dalších důležitých prvků, které nesmí chybět na žádném elektrokole. Řídící jednotka je doslova hlavou celého elektrického systému. Rafinovaný a propracovaný mikropočítač dokáže řídit výkon elektromotoru a propojovat jednotlivé komponenty dle získaných údajů z nezbytných senzorů a také vámi zadaných parametrů. Zmíněné senzory či snímače jsou na elektrokole tři. Jde o snímač šlapání, který sleduje otáčení klik a dle nich je pak následně aktivován elektromotor, neobejdete se tedy bez něj na žádném elektrokole. Snímač točivého momentu dokáže přesně měřit sílu vašeho šlapání a citlivě dle něj reguluje výkon elektromotoru. U vyšších řad elektrokol nechybí ani snímač rychlosti jízdy. Nezbytným prvkem elektrokola je také na řídítkách umístěný ovládací panel, díky kterému můžete celý elektrický systém sledovat a obsluhovat. Víte tak naprosto přesně, který stupeň asistence šlapání máte zvolený, jak dlouho jej ještě můžete využívat a nechybí ani dojezdová vzdálenost a samozřejmě nezbytný stav baterie. Příjemným bonusem jsou pak reference o čase, rychlosti a také ujeté vzdálenosti. Nepovinnou, ale velmi příjemnou funkcí jsou pak brzdové páky se senzorem brzdění, které se v případě použití brzd aktivují a následně ihned vyřadí elektromotor z provozu, což výrazně zvyšuje vaši bezpečnou jízdu.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.
Mirek Menšík
Odborník na elektrokola.Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře