POZOR - v pondělí 17.11. máme z důvodu státního svátku otevřeno od 9:00 do 13:00!

Jak nabíjet elektrokolo a docílit maximální životnosti akumulátoru

Elektrokola jsou na vzestupu a jejich oblíbenost se zvyšuje napříč všemi věkovými kategoriemi i národy na světě. Důvod je prostý, lehký elektrický pohon a baterie se společně osvědčí jak na cyklistickém výletě, tak na přejíždění do zaměstnání či na schůzky po městě. Koupě elektrokola může být někdy vyšší investice, proto je vždy ideální pečlivě se o jeho komponenty starat, aby jejich životnost zůstala dlouhá. Dnes si povíme, jak docílit maximální životnosti akumulátoru.

Základy nabíjení

Baterie je srdcem celého elektrokola a správné zacházení s ní bude mít rozhodující dopad na to, jak dlouho vám bude sloužit. Baterie by měla být nabíjena vždy uvnitř a především nabíječkou, která byla přiložena k vašemu elektrokolu. Přestože elektrokola, motory a baterie samotné jsou vyrobeny tak, aby se mohly používat venku za jakýchkoli podmínek, samotné nabíječky na to stavěné nejsou. Když si elektrokolo přivezete, baterie bude pravděpodobně pouze z části nabitá a doporučuje se ji dobít před první cestou. Krátká dobíjení ji nijak zvlášť neškodí, ovšem vyvarujte se používání jiných nabíječek než originálních, přestože je například určena pro správné napětí akumulátoru.

Jak maximálně využít baterii

Nejprve si vysvětlíme některé pojmy. Dojezdová vzdálenost je v podstatě vzdálenost, kterou elektrokolo ujede na jedno nabití baterie. Tato vzdálenost se bude lišit dokonce na tom samém elektrokole. Při trase po rovné cyklostezce z domova do práce budete mít lepší dojezdovou vzdálenost než s batohem na zádech při výšlapu do hor. Většina elektrokol má tuto vzdálenost od 120 do 170 km, některá i více, ale je skutečně ovlivněna mnoha faktory a jde tedy spíše o orientační údaj. Naproti tomu tzv. cykly nabíjení neboli životnost značí, kolikrát může být baterie vybita a nabita, než začne ztrácet svou kapacitu, což se projeví právě na zkracující se dojezdové vzdálenosti. Baterie má všeobecně zhruba 500 nabíjecích cyklů, tedy plně vybito a nabito, což u elektrokol dává dohromady zhruba 5 let životnosti. Přestože jsou dva výše uvedené pojmy rozdílnými záležitostmi, jsou opravdu úzce propojeny a zvyky, které budou mít neblahý vliv na dojezdovou vzdálenost, se časem projeví také na životnosti baterie a naopak. na dojezdovou vzdálenost, se časem projeví také na životnosti baterie a naopak.                                                        

Samovybíjení a paměťový efekt

Možná si vzpomenete či máte stále zažitý tzv. paměťový efekt baterie.  To byl skutečně pojem úzce spojený se starší elektronikou. Pokud jste dostali starý mobilní telefon, každý technicky zdatnější člověk vám hned poradil, že baterii je nejprve potřeba zcela vybít a poté zcela nabít, aby se tím zvýšila její životnost. U dnešních Li-on baterií už to neplatí, naopak byste měli dbát na průběžné dobíjení. Také v případě, že na svém elektrokole z nějakého důvodu nebudete delší dobu jezdit, baterii byste měli skladovat na suchém teplém místě a čas od času ji nabít, protože bude docházet k efektu tzv. samovybíjení - tedy i přes to, že ji nepoužíváte, bude se vybíjet. To je bohužel fenomén, který se ještě nedaří zcela zredukovat, nicméně v případě Li-on baterií se uvádí zhruba 5 % samovybíjení, takže zůstane nabitá opravdu dlouho. Je pouze dobré si na ni čas od času vzpomenout a dopřát ji trochu lásky, aby s vámi byla co nejdéle.

Pokračujte zpět na výběr elektrokola.

Největší specializovaná prodejna v ČR

dasdsa