Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Celou zimu sladce odpočívalo a nabíralo síly na mnoho šťastných kilometrů, které společně v nové sezóně najezdíte. Možná snilo o nových místech, odpočinku na malebné terásce, zaparkované ve stojanu v dobré společnosti dalších nažhavených kol a stoprocentně se těšilo na to, až jej poprvé vyvezete z jeho zimního sídla a dopřejete mu první jarní údržbu a péči. I my sami si rádi čas od času dopřejeme masáž, vířivku či jiný způsob relaxace. Řeknete si, vždyť kolo pár měsíců odpočívalo, dobrá, možná je trochu zaprášené, ale jinak přeci musí být naprosto fit. Pokud jste po sezóně své jízdní kolo vyladili, odstranili bolístky a seřídili nedostatky, kus pravdy na tom jistě je, ale...
19. 06. 2017
Ono totiž takové nic nedělání mnohdy napáchá více škody, než se může zdát. Rozhýbat se po víkendovém lenošení nám taky dá pořádně zabrat, proto i kolo promazání, utáhnutí a dofoukání rozhodně ocení a především vaši jízdu učiní bezpečnou a spolehlivou. Správnou péčí o kolo tak vlastně pečujete i sami o sebe.
Tuto otázku si je dobré zodpovědět už v průběhu zimy. Proč? Protože jestliže s prvním jarním vykukujícím sluníčkem, které zatočí se zbytky sněhu zjistíte, že jste právě dostali neodbytnou chuť brázdit cesty a cyklostezky opět na kole, v případě servisu si totiž můžete počkat i pár týdnů. Jakmile totiž začne cyklistická sezóna - a mnohdy i dříve než propukne - pak se totiž dveře cyklo servisů doslova netrhnou a pokud nejste objednaní, rozhodně si počkáte. Proto, pokud si na seřízení kola sami netroufáte, domluvte si dostatečně s předstihem odbornou péči a přípravu svého kola na jaro u profesionálů. Tu jednou za čas navíc ocení každé jízdní kolo. Specializovaný servis disponuje speciálním nářadím, které se vašemu kolu pořádně podívá na zoubek a prodlouží tak výrazně jeho životnost.
Pokud si o své horské kolo nebo třeba trekingové kolo chcete pečovat sami a mít tak také stoprocentní jistotu, že jste mu dopřáli opravdu špičkovou péči a vyladili všechny neduhy, nebojte se směle sami chopit nástrojů a vzhůru do toho! Seřízení kola není až taková věda, jak se může na první pohled zdát. Jistě, chce to nadšení, kousek zručnosti, správné nářadí a cvik. Šikovný kutil si vystačí s návodem, pokud teprve začínáte, přizvěte na rady a pomoc zkušenějšího cyklistu, který vás správnou údržbou po zimě provede. Rozhodně se držte osvědčených postupů a nezapomeňte zkontrolovat všechny důležité prvky kola, které se postarají o šťastně najeté kilometry bez nehod a karambolů. Začít můžete jarní mycí lázní, ke které vám postačí nejlépe hadřík, šikovné ruce a voda se saponátem. Zběsilému sprchování silným proudem vody se raději vyhněte a svěží spršku svému kolu dopřejte až jako něžný poslední krok.
Na nich se špíny a prachu nalepí, že se leckdy nestačíme divit. Zvláště během zimy tyto lahůdky ještě zaschnou a zatvrdnou a pokud bychom je přešli bez povšimnutí, výrazně snižují životnost řetězu i přehazovačky, o zhoršeném řazení a komfortu z jízdy pak ani nemluvě. Řetěz se rád nechá důkladně podrbat třeba starým zubním kartáčkem, který odstraní nánosy i zaschlý olej. Použít můžete i speciální přípravky na mytí řetězu a po úspěšné očistě nezapomeňte na jeho důkladné promazání, opět nejlépe mazadlem k tomu určeným. Přehazovačka, hlavně v místě kladky, přímo volá po důkladném zásahu a oškrábání zaschlých nečistot. Postačí vám plochý šroubovák a následně suchý hadřík. Na pomoc si můžete vzít i řídký nelepivý olej na čepy a ložiska, nezapomeňte však jeho přebytek po důkladném přeřazení opět setřít. Pozornost věnujte zejména zubům převodníků a kladkám - nečistoty na nich výrazně zhoršují řazení a snižují jejich životnost. Kontrolujte také opotřebení řetězu, pomůže vám v tom speciální měrka.
Proč je péče o brzdy důležitá, je všem jasné, dobrou zprávou je, že péče o ně není nijak náročná ani pracná. U čelisťových brzd otřete styčné plochy brzdových špalíků a také jejich drážky, boky ráfků vaší pozornosti také neuniknou. Případné opotřebení odhalíte stavem kanálků na brzdné ploše, některé špalíky disponují přímo značením hlásícím limit použitelnosti. Dobrý stav brzd je nejen důležitý především pro vaši bezpečnost, ale také pro dobrý stav kola - jejich špatný stav může mít za následek destrukci ráfku. Pokud se vám zdá, že brzda reaguje ztuha, je potřeba promazat lanka a bovdeny řídkým olejem. Kotoučové brzdy jsou obecně vyšší životnosti, brzdové špalíky vydrží více, i jejich seřízení je však důležité - vhodnější je však svěřit je odborníkům, kteří se také postarají i o výměnu brzdové kapaliny.
Jejich dotažení je hračkou i zábavou, skvělým důvodem, proč si koupit pořádnou sadu klíčů - i když ve skutečnosti budete k utažení potřebovat jen pár kousků. Nejvíce pozornosti věnujte šroubům, které se nejčastěji povolují a to jsou ty, které drží kliky na středové ose a pedály. Pravidelně i během roku pak kontrolujte dotažení všech šroubů jízdního kola, jejich uvolňování je totiž přirozený jev, utahování pak nutností.
Opotřebení pneumatik je často patrné na první pohled, pravidelná podrobná kontrola je však důležitá - prasklá pneumatika ve velké rychlosti může způsobit vážné úrazy. Při kontrole věnujte pozornost nejen běhounu, ale i bokům pneumatiky. Povrchové lehké trhlinky můžete snadno zalepit kvalitním lepidlem a používat je tak po delší dobu. Pokud je poškození většího rozsahu, rozhodně je na místě výměna pneumatiky. I správné nahuštění pláště kola zvyšuje nejen bezpečnost, ale také životnost pneumatiky. Duše kola je opravdu duší, která musí být - stejně jako ta lidská - prostě v pohodě. Pokud je příliš stará a opotřebovaná, může být viníkem defektů či úniku tlaku. Vycentrování kol je dobré svěřit odbornému servisu, doma to zvládnou jen zkušenější cyklisté s potřebnou výbavou a především citem. To, že je kolo mimo svou osu, má jak se lidově říká „osmici“, poznáte snadno roztočením kola na volno a pokud se vychyluje do stran či na výšku, je třeba ho vycentrovat. Přijít k takové osmičce pak můžete ještě snadněji - často stačí najet i na drobnou nerovnost. Důležitou součástí kola, která se stará o dokonalý přenos energie mezi jezdcem a zemí, je ráfek. To, že je nejvyšší čas na jeho výměnu poznáte pohmatem - brzdná plocha ráfku musí být rovná. Některá kola mají v místě brzdné plochy drážku - když se stane neviditelnou, je čas na výměnu ráfku. Jiné modely dokonce nabízí ještě výraznější řešení, které vás na výměnu samo upozorní - pod brzdnou plochou je komora vyplněná barevnou tekutinou, která po opotřebení ráfku začne vytékat a vás tak na nutnost výměny elegantně upozorní.
Pokračujte zpět na výběr jízdního kola
Mirek Menšík
Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře