Jak vybrat elektrokolo nejen pod stromeček – 2.díl
Pojali jste výběr elektrokola zodpovědně a chcete se vyhnout všem úskalím, které jeho pořízení může nepřipravené potkat? Výborně! Z minulého článku už víte, že je důležité vědět pro koho elektrokolo kupujete i na jaké otázky si odpovědět a nenechat se zaskočit údajem o dojezdové vzdálenosti elektrokola. V dnešním článku se podíváme pod pokličku nejen motoru a baterii, ale také jejich umístění. A nejen to!
Elektrokolo se středovým nebo nábojovým motorem?
Motor, stejně jako baterie, řídící jednotka a displej jsou stěžejními komponenty každého elektrokola. Dnešní moderní elektrokola jsou nejčastěji vybaveny středovým motorem nebo motorem v náboji zadního kola. A každý z nich má samozřejmě své plusy i mínusy. Vždy je tak důležité vybírat si umístění a druh motoru v závislosti na tom, co od svého elektrokola očekáváte.
Motor v náboji zadního kola
Toto umístění elektropohonu je nejběžnější a nejčastější variantou u městských elektrokol, protože poskytuje dokonalé jízdní vlastnosti při jízdě městem či v rovinatém terénu.
Přednosti motoru v náboji zadního kola:
- bezesporu nízká pořizovací cena a přesto potřebný výkon
- při jízdě městem či rovným terénem nemusíte urputně šlapat, stačí snadno a lehce otáčet pedály
- servis tohoto typu elektrokola je velmi jednoduchý
Nevýhody motoru v náboji zadního kola:
- umístění motoru na zadní kolo ovlivňuje nepřirozené rozložení zatížení a tím i těžiště
- tento typ motoru je v kopcovitém terénu hlučnější
- vyšší spotřeba energie při jízdě v těžším či kopcovitém terénu
Středový motor elektrokola
Jak už název napovídá, je tento typ motoru umístěn ve střední části elektrokola a z pohledu vyvážení, umístění těžiště a s tím souvisejících jízdních vlastností a pocitu z jízdy je tento typ motoru nejideálnější volbou. Navíc torzní snímač eviduje i sílu jakou se opíráte do pedálů, a díky tomu precizně a citlivě dávkuje dopomoc, kterou vám zpětně do pedálů pošle. Dávkování energie je tak přirozené, citlivé a dávkované přesně tak, jak právě potřebujete.

Přednosti středového motoru:
- mezi ně rozhodně patří rychlá reakční doma a dávkování dopomoci
- přesné a decentní dávkování energie
- nízká spotřeba energie
- nabízí snadnou jízdu nejen po rovince, ale i v kopcovitém terénu a při stoupání
Nevýhody středového motoru:
- kvalitní schopnosti s sebou přináší i vyšší pořizovací náklady na zakoupení elektrokola se středovým motorem
- vyšší nároky na životnost řetězu, které můžete snížit stylem řazení
Není baterie jako baterie
A platí to i u baterie pro elektrokola. V současnosti jsou u elektrokol nejvyužívanější baterie rámové a baterie nosičové. Jejich umístění opět ovlivňuje jízdní vlastnosti elektrokola, a samozřejmě také design elektrokola.
Rámová baterie
Rámová baterie je umístěná přímo na rámu elektrokola, u těch nejmodernějších elektrokol může být dokonce umístěna přímo v rámu elektrokola, což zvyšuje její bezpečné uložení, ať už z hlediska její ochrany při průjezdu těžším terénem, ale také ji chrání před případnou krádeží. Pokud si vyberete elektrokolo s rámovou baterií, získáte kolo, které bude mít nenarušené ideální těžiště a bude tak nejen lépe ovladatelné, stabilnější, ale mnohem přirozeněji se vám na něm pojede. Baterie umístěná na rámu či v rámu elektrokola se také stará o designově čistší vzhled elektrokola jako celku a mnohdy je velmi těžké na první pohled vůbec poznat, že se jedná o elektrokolo.
Nosičová baterie
Nosičová baterie je umístěna v části elektrokola, kde je na běžném kole umístěn košík či nosič. Nejčastěji je k vidění u městských elektrokol, kde se předpokládá spíše jízda po rovince v klidném tempu a umístění baterie, které v tomto případě opět negativně ovlivňuje těžiště elektrokola, nebude jízdní vlastnosti nepříjemně ovlivňovat. I v tomto případě je samozřejmě možné baterii pohodlně vyndat a nabíjet ji či uchovávat mimo elektrokolo.
Kupujte pouze skutečné elektrokolo
Nechcete-li být při náhodné policejní kontrole nepříjemně překvapeni, a odejít s tučnou pokutou, rozhodně se zajímejte, zda elektrokolo splňuje všechny náležitosti, které mu naše tuzemské zákony ukládají a umožňují mu tak nosit označení „elektrokolo“. Aby mohlo být elektrokolo způsobilé pro jízdu a provoz na pozemních komunikacích v naší zemi, a obecně v celé EU, musí splňovat platnou legislativu. Za elektrokolo je v našich končinách považováno pouze elektrokolo splňující evropskou normu EN15194-1. Ta mimo jiné říká, že s dopomocí může elektrokolo jet rychlostí maximálně 25 km/h a jmenovitý výkon motoru může být maximálně 250W a to pouze ve formě dopomoci, elektrokolo nesmí být motorem čistě poháněno. S takovým elektrokolem pak můžete směle nejen na silnici, ale také na cyklostezku, do vlaku či MHD.
Která značka elektrokola je nejlepší?
Rozhodně ta, s jejímž výrobkem - tedy elektrokolem - budete maximálně spokojeni a jízda v jeho sedle bude jedna radost. Rozhodně nešlápnete vedle, když si vyberete značku elektrokola Haibike, Apache či Crussis, které patří mezi zkušené, spolehlivé a především kvalitní výrobce špičkových elektrokol.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola, případně si přečtětě náš blog, který vám pomůže s výběrem elektrokola.

Komentáře