Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Horská kola patří nejoblíbenější a nejčastěji volenou variantu při koupi jízdního kola. V první řadě je nutné si uvědomit, zdali opravdu kolo horské je to, co chcete. Tedy vyjasnit si účel svého ježdění. Horská kola se díky své odolnosti, stabilitě při jízdě a bezproblémovému ovládání hodí pro cyklistiku v náročných terénních podmínkách. Zároveň však zvládnou i terén jiný, například zpevněné cesty či silnice. Důležitý je zde poměr vašeho ježdění. Za zlomový se považuje ten okamžik, kdy minimálně 20% svého času na jízdním kole strávíte mimo asfaltové komunikace. V takovém případě je na místě koupě horského kola.
08. 10. 2017
Máte-li toto prvotní rozhodování za sebou, můžete přejít ke konkrétnímu výběru horského kola, se kterým by vám měl pomoct tento rádce nazvaný "Jak vybrat horské kolo".
Existuje několik okruhů a témat, kterým byste se při výběru horského kola měli věnovat. Postupně si je představíme.
Prvním rozhodnutím bude volba mezi pevným a celoodpruženým kolem. Charakteristika tzv. hardtailů, tedy horských kol s pevným rámem spočívá v odpružení přední vidlice, zatímco ostatní části bicyklu odpružené nejsou. V některý případech se můžete setkat i s kolem, které žádné odpružení nemá, takové případy jsou však v dnešní době výjimkou. Absence odpružení postrádá smysl a eliminuje veškeré přednosti horského kola.
Výhody pevných rámů hledejme v rychlosti jízdy, obzvláště při pohybu po zpevněných cestách, a její efektivnosti. Díky dobré odezvě při šlapání do pedálů nemáte pocit, že svou energii předáváte do šlapek zbytečně. Na druhou stranu jsou taková kola méně komfortnější při toulkách náročnějším terénem, jelikož se nedokážou tolik přizpůsobit členitějšímu povrchu.
Celoodpružená horská kola jsou určena pro fanoušky těžších překážek a náročnějších podmínek. Právě v nich vykazují vyšší asimilaci s terénem a tím přináší jezdci lepší jízdní jistotu a větší pohodlí. Odpružená je zde nejen přední vidlice, ale i celá zadní část kola. Zadní tlumič navíc vyžaduje složitější konstrukci a vzniká tak první nevýhoda celoodpružených strojů - vyšší hmotnost. Ta je však vyvážena lepší ovladatelností v náročném terénu, především při absolvování sjezdů.
Pečlivě však zvažte výběr typu kola vzhledem k prostředí a terénu, v jakém se s ním budete pohybovat. Jednak díky samotnému kolu a jednak díky výdeji vaší energie. Tzv. full, tedy kola s dvojím odpružením, vyžadují značně více energie pro stejně rychlou jízdu nežli hardtaily. Je to dáno složitostí prostředí, konstrukcí a jízdními vlastnostmi jednotlivých typů horských kol.
Celoodpruženým horským kolům budete muset věnovat více času při údržbě. Častější a pečlivější čištění a promazávání je nutné zejména kvůli tlumiči navíc.
U obou typů horských kol existuje často možnost uzamčení odpružení (zadního i přední vidlice), což je funkce využitelná zejména při jízdě na silnici, kde odpružení jednoduše není potřeba.
Parametr, který je při řešení odpružení velmi důležitý, je zdvih tlumení. Jedné se o v milimetrech měřenou délku zanoření vidlice či tlumiče. Z praktického hlediska je jej možné vidět jako velikost předmětu, které kolo dokáže přejet bez nutnosti nějakého skákání. Pohybuje se v přibližném rozmezí 80 – 220 mm. Pro hobby cyklisty je doporučován zdvih mezi 80 – 100 mm. S přibývajícími milimetry by se měl zvyšovat um a profesionalita jezdce. Obecně platí, že čím nižší čísla budou, tím menší by měla být náročnost zdolávaného terénu. Vzhledem k tomu, že stavba zadní části celoodpruženého bicyklu se model od modelu liší, je velmi těžké zdvih tlumení zobecňovat. V případě, že vám na jeho vlastnostech bude hodně záležet, při výběru celoodpruženého typu horského kola je nutné zvážit možnosti konkrétního stroje, nejlépe svěřit se do rukou odborníka a jeho rad.
Velikost kola je klíčovým faktorem pro pohodlnou jízdu. Její určení probíhá u horského kola dvěma způsoby. Buď dle velikosti rámu či průměru kola (velikosti ráfku).
Výška rámu je definována jako vzdálenost od středové osy po konec sedlové trubky. Měří se v palcích, přičemž 1 palec přestavuje 2,54 cm. Ke zvolení těch správných čísel vám může pomoci níže uvedená tabulka, mějte však na paměti, že každý výrobce může použít lehce odlišné poměry, výsledná velikost podobného typu horského kola může u odlišných výrobců dosahovat lehkých rozdílů v řádů jednotek centimetrů.
Výška postavy(cm) |
Horská kola (palce) |
150 až 160 |
15 - 16 " |
160 až 165 |
16 - 17 " |
166 až 170 |
17 - 18 " |
171 až 175 |
18 - 19 " |
176 až 180 |
19 - 20 " |
181 až 185 |
20 - 21 " |
185 až 190 |
21 - 22 " |
190 a více |
22+ " |
Druhým způsobem je dělení horských kol dle velikosti ráfku, tedy průměru kola. Velmi dlouho existoval pouze jeden oblíbený rozměr, a to 26", kterému postupně vznikla konkurence v zajímavějších 29" modelech. V posledních letech se těší oblibě i 27,5" horská kola.
26 nebo 29 palců?
26 palcová horská kola jsou v dnešní době vhodná zejména pro sportovce s menší podstavou (pod 170 cm). Jejich největší výhoda spočívá ve větší akceleraci a točivosti, čímž se kolo stává lépe ovladatelné. Zároveň naleznou využití ve specializovaných technických disciplínách (freeride), které vyžadují stoprocentní kontrolu nad kolem.
Byť se to na první pohled nezdá, tři palce rozdílu dokáží udělat veliký rozdíl. Horská kola 29" jsou moderním trendem a jasnou budoucností v oblasti horských kol. Poskytují mnohem větší stabilitu a komfort při jízdě v terénu. Disponují lepšími tlumícími vlastnostmi při přejíždění překážek. I na asfaltových silnicích prodají svou velikost, jízdními vlastnostmi na tomto povrchu se přibližují ke kolům krosovým. Při jízdě na 29" horském kole se budete cítit bezpečněji, například prudké brždění v zatáčkách je díky výše postavenému těžišti oproti 26" modelům méně rizikové. Mezi několik málo záporných vlastností 29" kol můžeme zařadit lehce horší ovladatelnost a vzhledem k větší velikosti i vyšší váhu.
Poslední roky byly dobou pro vznik speciální kategorie, jež spojuje výhody obou výše uvedených velikostí. 27,5" horská kola jsou stabilní, dobře překonávají terénní překážky a zároveň zůstávají obratná. S 27,5" jízdními koly si užijete perfektní jízdu v terénu při menší fyzické námaze nežli v případě 29" modelů. Velmi často tento model volí cyklisté menších postav, kteří si chtějí užít výhody horských kol s větší velikostí kol. Je lepší pořídit si právě rozměr 27,5" nežli 29 palcové kolo s menším rámem (S, XS), na jehož výrobu je nutné použít odlišnou geometrii, která prakticky eliminuje veškeré výhody vyšších kol.
Jak již název těchto horských kol napovídá, jedná se o stroje určené pro náročné a těžké sjezdy. Downhill kola se pyšní vysokým zdvihem předního i zadního odpružení a vysokou stabilitou. Svými vlastnostmi podporují rychlou jízdu s nutností okamžitého rozhodování. Tomu je uzpůsobena konstrukce kola, jež spojuje možnost dosáhnutí vysoké rychlosti a velmi dobrou ovladatelnost.
Downhill kola doporučujeme pouze v tomto odvětví zkušeným jezdcům. Pro účely jízdy po rovině či do kopců jsou díky své stavbě prakticky nepoužitelná. Vyžadují v tomto ohledu zbytečný výdej energie.
Elektrokolo řeší konflikt mezi zážitkem z jízdy a neochotou fyzické námahy. Většina modelů disponuje možností použít elektrokolo buď po celou dobu jízdy či pouze po její část. Můžete si tak motor na chvíli vypnout a šlapat sami. Při výběru elektrokola platí ohledně velikosti obdobná pravidla jako u klasických jízdních kol, jediná věc, na kterou je třeba si dát pozor, je výdrž baterie. Elektrokola jsou většinou vybavena vysokokapacitní baterií o výdrži 500 – 600 Wh. Vzhledem ke konstrukci motoru je logická vyšší hmotnost elektrokol.
Zásadní při výběru dětského kola je velikost. Pohybuje se v rozmezí 12 až 26". Zde pozor, horská kola pro dospělé začínají velikostně na této hodnotě, jejich konstrukce a geometrie se však od dětských modelů výrazně liší. Není tak možné koupit jedno stejné kolo pro otce i syna. Mimo běžných tabulek se při výběru velikosti řiďte faktem, že dítě musí při sezení na horském kole dosáhnout špičkou nohy na zem.
U spousty dětských kol jsou implementovány brzdy na principu protisměrného šlapání. Chcete-li pro své dítě pořídit opravdu horské kolo, předpokládá se jeho alespoň základní znalosti jízdy na kole. Tento způsob brzd je tak pro ně, a zejména v jakémkoliv náročnějším terénu než je asfaltová silnice, značně nevhodný. Při použití klasického ovládání brzd pomocí páček musíte přizpůsobit jejich vzdálenost od řídítek tak, aby dětské krátké prstíky na páčky dosáhly.
Dalším velmi diskutovaným tématem při volbě dětského kola je přítomnost či absence přehazovačky. Zde platí podobný předpoklad jako u výběru brzd. Uvažujete-li skutečně o dětském horském kole, je přehazovačka nezbytností.
U dětských cyklistů je třeba dbát na jejich bezpečnost. Ještě více nežli u dospělých jezdců. Samozřejmostí je vhodná přilba - seřiditelná a pohodlná, vhodnými doplňky mohou být i reflexní pásky či nášivky.
Speciální modely horských kol pro ženy mají přizpůsobenou geometrii dámské stavbě těla. Většinou se jedná o kola s níže položenou horní rámovou trubkou. Ženy koupi dámského horského kola jistě ocení, zejména pro pohodlnější jízdu, lepší ovladatelnost a menší velikost. Největší rozdíly oproti unisex horským kolům jsou v délce rámu a představce, šíři řídítek, měkkosti odpružení a šíři sedla.
O tom, v čem se liší velikosti rámu a jak zvolit ten nejvhodnější, se můžete dočíst o pár řádků výše, nyní se pojďme zaměřit na jeho materiál. Dnes jsou na trhu nečastější dvě varianty – slitiny hliníku či karbon.
Hliníková kola jsou lehká pevná a tvrdá. Ucítíte tak každý náraz kola na nerovnost. Nedokonalost tlumení výrazně ovlivňuje jízdní komfort jezdce. I přesto se mezi zákazníky těší veliké oblibě, zejména kvůli finanční dostupnosti. Pro hobby cyklisty jsou vlastnosti hliníkových slitin dostačující.
Horská kola z karbonu se pyšní ještě nižší hmotností nežli jejich hliníkoví kolegové. Největší výhodu však hledejme v pohodlí při jízdě, karbon dokáže lépe tlumit otřesy a přizpůsobovat se jízdě přes nerovnosti. Při výběru karbonového kola je velmi dobré si je vyzkoušet, případně se o konkrétním modelu poradit s odborníkem. Práce výrobce se může kolo od kola lehce lišit, což se projeví v detailních jízdních vlastnostech.
Mimo karbon a hliník existuje i spousta dalších materiálů, ze kterých se jízdní kola vyrábějí, například slitiny oceli, samotná ocel či titan. Většinou se však jedná o nepraktické či pro úzkou specializaci vhodné materiály.
Na výběr máte ze dvou typů. Ráfkové či kotoučové. Ráfkové brzdy neboli klasická véčka (V-brzdy) spousta uživatelů hodnotí jako dostačující. Je však pravdou, že kotoučové slibují několik znatelných výhod. Předně jsou účinnější, a to za jakýchkoliv podmínek. Speciálně když je mokro, ráfkové brzdy ztrácí své kouzlo, zatímco kotoučové pracují obdobně jako za sucha. Důvod, proč jsou ráfkové brzdy stále oblíbenější a používanější je nižší hmotnost a zejména lepší cenová dostupnost. Kotoučové brzdy se dělí na mechanické a hydraulické.
Pohybujeme se v oblasti horských kol, odpružení přední vidlice je tak samozřejmostí. Můžete si však vybrat jakým způsobem bude realizováno. Existuje buď odpružení za pomoci pružiny či vzduchové odpružení. To poskytuje větší rozsah a především možnost nastavení tlaku vzduchu, který přizpůsobíte dle váhy jezdce. Oba typy vidlic mohou disponovat možností uzamčení, a tím tak vypnutí své funkce.
Z hlediska jízdních vlastností nezáleží, zdali si pro své horské kolo zvolíte rovná řídítka či tzv. vlaštovky (lomená řídítka). Největší rozdíl spočívá v postoji, kdy u vlaštovek sedí jezdec na sedle podstatně vzpřímeněji. Šíře řídítek se pohybuje v rozmezí 600 – 800 mm, konkrétní rozměr závisí zejména na pocitu a preferencích cyklisty.
Pokud to s jízdou na horském kole myslíte alespoň trochu vážněji, nášlapné pedály by měly být téměř nutností. Lepší ovladatelnost, efektivnější šlapání a tím menší výdej energie, to jsou jejich klíčové výhody. Na druhé straně mince však leží vyšší finanční zatížení. Jednak samotné pedály jsou dražší a jednak vyžadují koupi speciálních bot.
Jízdní kola, to nejsou pouze samotné stroje a komponenty. Veliký důraz by se měl dávat na bezpečí při jízdě. Byť je přilba zákonem stanovená jako povinná pouze do 18 let, i starší cyklisté by se nad jejím používáním měli výrazně zamyslet, zejména, hovoříme-li o jízdě v terénu.
Zásadní je výběr velikosti přilby. Neměla by být ani volná ani tak těsná, že by tlačila. Existují speciální kategorie jízdních přileb, mimo univerzálního typu i přilby na sjezd či BMX. Takové varianty však pro běžnou jízdu na horském kole tak dobře neposlouží. Nebojte se sáhnout po přilbě, která je vybavena bezpečnostními certifikáty, naopak, pořízení jakékoliv jiné byste se měli vyvarovat.
Důležitým parametrem je také váha, u níž se snažíme o co nejmenší čísla. Některé přilby jsou doplněny o štítek proti slunci, ten však daleko lépe nahradí sportovní cyklistické brýle, které poskytují ochranu fyzickou (létající kamínky) či proti slunečním paprskům.
Cyklistické přilby se vyrábí z tlačené polystyrenové pěny, která je vstřikována do plastové skořápky. Kvalitnější modely obsahují výztuhy uvnitř této skořápky. Jsou z hliníku, karbonu či kevlaru.
Samotné zakoupení přilby však nestačí, velmi důležité je umět ji nosit. Správné nasazení by mělo být do vodorovné pozice a zároveň tak, aby se při jízdě nehýbala na hlavě.
Cyklisté, nejedná-li se o občasné výletníky, nejraději nosí funkční oblečení, které dokáže odvádět pot z těla, nepropouštět chlad a zároveň bránit před přehřátím. Existují speciální cyklistické dresy i kalhoty, které, ať se to na první pohled nemusí zdát, dokáží při jízdě výrazně ulehčit námahu. Dle počasí či osobních preferencí můžete zvolit krátký či dlouhý rukáv, pro případ chladnějšího či mokrého počasí je dobré mít ve výbavě i lehkou cyklistickou bundu. Někteří cyklisté dbají i na designovou stránku oblečení. Chtějí jej sladit s motivy a barvami svých kol.
Při jízdě v náročnějším terénu se vám může lehce přivodit defekt. Z toho důvodu je vhodné mít s sebou základní vybavení pro rychlou opravu. Tvoří jej sada lepení různých velikostí pro zakrytí případné díry v duši, základní nářadí pro oddělání kola a sundání pláště a pochopitelně pumpičku. To vše je možné složit do praktických brašen na kolo, které vám sice přinesou zvýšení hmotnosti bicyklu, v případě jakékoliv nehody však jejich vybavení náležitě oceníte.
Chytrá malá zařízení vám dokáží o vaší jízdě sdělit spoustu informací. Sledování aktuální rychlosti, výpočet té průměrné, počet ujetých kilometrů, čas, okolní teplota, maximální rychlost, to vše většina tachometrů umí sledovat. Prodávají se v drátovém i bezdrátovém provedení.
Pokračujte zpět na výběr horského kola
Mirek Menšík
Odborník na horská kola.Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře