Jak vyměnit píchlou duši na výletě
Aneb kdo je připraven, není zaskočen! Ne vždy můžete mít během jízdy oči všude, a tak se vám snadno může během vašich cyklotoulek městem i přírodou stát, že se vaše kolo nedobrovolně setká se střepem, hřebíkem či ostřejším kamenem nebo větvičkou. A neštěstí je tu. Tedy, pokud nejste na tuto situaci řádně připraveni a nevíte, co si s píchlou duší a unikajícím vzduchem počít. Hodit se vám tak jistě budou následující řádky, ve kterých najdete návod, jak si i s touto nemilou situací uprostřed výletu a přírody poradit a radostně ve výletě pokračovat, aniž byste své kolo museli až domů tlačit.
Píchlá duše - nejčastější problém, na který se stačí pořádně připravit
Skutečně, píchlá duše je rozhodně nejběžnějším problémem, který vás při jízdě na kole může potkat. Ale naštěstí se nejedná o žádný velký problém, který byste nemohli s pomocí šikovných českých ručiček opravit. Píchlou duši můžete s pomocí sady na opravu duší, které snadno sbalíte na každou jízdu do praktické brašny na kolo, snadno zalepit, ale mnohem praktičtější je rovnou poškozenou duši vyměnit za novou. Stačí vám k tomu vozit s sebou - opět v osvědčené brašně na kolo - novou duši, která musí velikostí odpovídat ráfkům kola, pumpičku na kolo a montpáky. Pokud se nechcete umazat, hodit se vám budou i lehké jednorázové rukavice a samozřejmě odhodlání a chuť vystačit si s vlastní šikovností.
Postup, jak vyměnit duši
Nebojte, není to nic nemožného, co byste nezvládli. Kolo si nejprve postavte na řídítka a sedlo, a můžete začít!

Krok první - kolo musí z rámu pryč!
Ze všeho nejdřív budete muset sundat kolo z rámu. Pusťte se tedy do povolení ráfkových V-brzd, a následně je stlačte k sobě a vyhákněte z čelisti. Na pomoc přivolejte rychloupínáky, s kterými nejprve povolte a poté sundejte kolo. U zadního kola stačí rychloupínák uvolnit zatlačením páčky dolů, u předního kola pak zatáhnutím za páčku a následným odšroubováním. U zadního kola pak nejprve přeřaďte na nejmenší kolečko - ráfek vám půjde lépe sundat z rámu.
Krok druhý - píchlá duše musí pryč
K čemu by vám taky na kole byla! Je tedy načase, dostat ji z kola pryč, aby uvolnila místo duši v lepší kondici. Nejprve píchlou duši zcela vypusťte a zbavte zbytku vzduchu. Pak použijte montpáky, se kterými sundáte plášť a následně duši z pláště.
Krok třetí - čerstvá duše plná síly na své místo!
Nejprve plášť dle určeného směru rotace nasaďte na ráfek. Důkladné kontrole podrobte vnější i vnitřní stranu pláště, jestli v něm nezůstaly kamínky či střepy. Následně novou duši jemně nafoukněte do kulatého tvaru, a pak ji navlečte do pláště. Zkontrolujte, zda není nijak přiskřípnutá mezi pláštěm a ráfkem a pak opatrně dopumpujte vzduch tak, aby plášť dokonale přiléhal k ráfku. Pak už jen stačí kolo vrátit na své místo a můžete vyrazit!
Jak předcházet defektům?
Ano, píchnutí duše můžete sami zamezit nejen sledováním terénu, ale také správným nahuštěním pláště. Tlak v pneumatice je totiž velmi důležitý, obzvláště podhuštění stojí za častými defekty, o které určitě nestojíte. Pokud plášť nahustíte správně, bude vaše kolo nejen méně náchylné k defektu, ale prodloužíte také jeho životnost a jízdu okořeníte i malým valivým odporem. K správnému nahuštění vám pomůže pumpička s tlakoměrem a nastudování si ideálního tlaku, který zjistíte přímo na boku pláště každého kola.
Pokračujte zpět na výběr doplňků na kolo.

Komentáře