POZOR - v pondělí 17.11. máme z důvodu státního svátku otevřeno od 9:00 do 13:00!

Opotřebení řetězu

Řetěz má zásadní vliv na funkčnost a bezpečnost celého kola a elektrokola. Řetěz se může přetrhnout při zatížení v nejméně vhodném okamžiku - zpravidla se přetrhne v důsledku špatného spoje.
Doporučujeme proto časté kontroly řetězu. A to hlavně, zda žádný z čepů nevyčnívá více než ostatní. Kontrolujte také strany vnějších článků, zda se nerozevírají. Případný problém opravte nýtovačem anebo se obraťte na odborný servis.

Při jízdě na kole se řetěz opotřebovává, a to hlavně v čepech a ve vnitřních článcích, kde se čepy otáčejí. Tomuto opotřebení nelze zabránit, dochází k němu v každém článku a souhrnně jej nazýváme „vytažením“ řetězu. Články řetězu jako takové se samy nenatahují - vytahování řetězu se děje pouze ve spojení článků a v čepech. Případnou změnou směru pohybu řetězu ani jeho otočením životnost neprodloužíte, protože opotřebení čepů zůstává stejné.

Zuby převodníků a pastorků jsou vyrobené tak, aby odpovídaly řetězům s roztečí čepů 12,7mm - ovšem tuto přesnou vzdálenost nenajdeme ani u nových řetězů. Aby se mohl řetěz ohýbat, je třeba počítat s určitou vůlí. Tato vůle se při používání řetězu neustále zvětšuje, obdobně jako vzdálenost mezi jednotlivými čepy.  V důsledku používání tak přestanou sedět válečky řetězu přesně v zubu převodníků anebo kazety a je nutná výměna řetězu.

Většina výrobců řetězů doporučuje měnit řetěz v okamžiku, kdy se rozteč čepů opotřebováním zvětší o 0,75% - 1% oproti hodnotě 12,7mm.  Pro změření opotřebení lze využít měrku řetězu.  Včasnou výměnou řetězu výrazně prodloužíte životnost kazety a převodníku, které jsou dražší než samotný řetěz.  

Jízdou na jízdním kole či elektrokole se opotřebovává celé hnací ústrojí a nejúspornější variantou je vyměnit nejdříve nejlevnější součásti hnacího ústrojí a tím je řetěz.

Na životnost řetězu má také zásadní vliv mazání a čištění řetězu.

Pokračujte zpět na výběr náhradních dílů.

dasdsa