Opotřebení řetězu 1. část
V tomto seriálu o 4 dílech se seznámíme s řetězem kola, protože řetěz je jednou z nejdůležitějších částí kola a elektrokola - je nejvíce namáhaná a zpravidla dostává od svých uživatelů nejmenší starost.
Kdy, jak a proč měřit řetěz aneb proč je nutné se o řetěz starat
Jednou z nejčastějších úkonů v našem servisu je výměna řetězu - v horších případech je to výměna i převodníku a celé kazety.
Proč je nutné měnit řetěz?
Řetěz je totiž nejnamáhanější část elektrokola. Přes řetěz je přenášena veškerá síla na zadní kolo. U elektrokola se středovým pohonem to platí dvojnásobně. Většina našich zákazníků se bohužel navíc o řetěz nikterak zvláštně nestará a mazání přijde na řadu až v okamžiku, kdy celé kolo vydává prazvláštní zvuky.
Prasklý (přetrhnutý) řetěz?
Jakýkoliv řetěz na elektrokolo je možné přetrhnout. A jelikož zákon schválnosti funguje spolehlivě, tak se taková nehoda stane zásadně během dovolené nebo na víkendové vyjížďce. A vůbec v tomto případě nezáleží, jestli máte namontovaný řetěz za pár stovek nebo za několik tisíc korun. Ostatně pojem “přetrhnutý” řetěz není úplně správný.
Řetěz je velmi pevný a žádný cyklista nemá takovou sílu, aby řetěz přetrhnul. Pokud řetěz praskne, jedná se o poškození, které vzniklo téměř jistě vlivem nesprávného řazení, kdy dojde k roznýtování boční strany řetězu.
Tvrdost řetězu (a tedy i cena) má vliv na postupné opotřebování řetězu, nikoliv na odolnost proti poškození při řazení.
Dnešní design kazet a řetězu jsou dělány tak, že lze řadit i při plném záběru do kopce. Řetěz, kazeta i přehazovačka to zpravidla vydrží.. ale ne vždy.
Faktory ovlivňující životnost
čistota řetězu a způsob mazání. - odolnost řetězu - tedy kvalita. Čím větší odolnost proti oděru, tím větší tvrdost povrchu a tedy větší odolnost.
- provoz řetězu - pokud řadíme nešetrně (v plném záběru), výrazně to snižuje životnost řetězu a řetěz je náchylnější k nevratnému poškození.
Pokračujte zpět na výběr náhradních dílů.

Komentáře