Ovládat elektrokolo je hračka, kterou zvládne i naprostý laik
Zatímco na klasickém jízdním kole vám stačí chopit se řídítek, vyzkoušet brzdy a můžete vyrazit vstříc dobrodružství, pokud si chcete na maximum užít všech výhod, kterými oplývá elektrokolo, řídítka a brzdové páčky vám stačit nebudou. Ovšem vůbec není třeba propadat panice! Obsluhovat elektrokolo zvládne skutečně každý!
Obsluhovat elektrokolo není žádná věda
Navíc, když k tomu máte doslova intuitivní pomocníky v podobě přehledného displeje a snadno ovladatelných páček. Ano, nějaká ta instruktáž se určitě hodí a nahlédnout do návodu je více než rozumné, ale nemusíte se obávat dlouhého a útrpného studování. Elektrokolo je na rozdíl od klasického jízdního kola vybaveno motorem, který vám poskytne potřebný výkon a energii do pedálů, o kterou se postará baterie - samozřejmě za podmínek poctivého šlapání do pedálů. A to za chvilku studování a tréninku rozhodně stojí
Základní prvky elektrokola
Prvním krokem k úspěšnému ovládnutí elektrokola je seznámit se s prvky, díky nímž je tak dokonalým dopravním prostředkem. Elektrokolo činí elektrokolem především:
- Ten může být umístěn nejčastěji v náboji zadního kola nebo ve středu rámu, přičemž každá varianta má své výhody i negativa.
Motor v zadním náboji je ideální pro jízdu městem či v lehkém rovném terénu a oceníte u něj poměr ceny a výkonu. Motor ve střední části rámu je nejlepší z pohledu jízdních vlastností i vyvážení elektrokola. Motor může reagovat nejen na rychlost šlapání, ale také na jeho intenzitu, a dokonale tak může dávkovat dopomoc.
- I její umístění ovlivňuje jízdní vlastnosti elektrokola a jeho těžiště.
Nejčastější jsou rámové baterie, které nejméně narušují těžiště, dokonale dokáží splynout s designem elektrokola, a navíc mohou být do rámu i přímo integrovány, což zvyšuje jejich životnost i bezpečnost. Nosičové baterie jsou výhodné u městských elektrokol a toto umístění je cenově příznivější.
- ovladač s displejem. I u tohoto prvku elektrokola máte na výběr hned z několika variant - ovládání s LED displejem, ovládání s LCD displejem i moderní ovládání se smart systémem.
- senzory
- propojovací kabeláž a řídící jednotka

Základní ovládání elektrokola v čtyřech krocích
Pro vaši představu, jak snadné je elektrokolo ovládat, jsme pro vás připravili modelové ovládání elektrokola, které zvládne i naprostý laik.
- Před samotným rozjezdem je dobré zkontrolovat aktuální stav nabití akumulátoru, případně jej samozřejmě před první jízdou nabít. Následně stačí zapnout na ovladači systém elektrokola a šipkami zvolit stupeň dopomoci
- Stejně jako u běžného jízdního kola je před samotnou jízdou nezbytné zkontrolovat stav a především funkčnost brzd tak, aby vaše jízda byla bezpečná
- Stupeň přípomoci můžete snadno, přehledně a pohodlně měnit během samotné jízdy. V závislosti na stupni dopomoci který zvolíte se vám dostane energie do pedálů, ale také vám méně či více vydrží baterie. Čím více dopomoc využíváte, tím kratší bude dojezdová vzdálenost a naopak. Aktuálně zvolená dopomoc se vám zobrazuje na displeji elektrokola. Kromě stupňů dopomoci určitě využijete i asistenta při tlačení elektrokola v případě, že na něm právě nejedete. Samozřejmě, že na elektrokole můžete jet i bez dopomoci, pouze svým vlastním přičiněním
- Pro správné ovládání elektrokola je nutné osvojit si i obsluhu a nabíjení akumulátoru. Velkou předností je, že moderní akumulátory můžete nabíjet přímo na elektrokole, ale také jej pohodlně pomocí speciálního klíče z rámu vyjmout. K nabíjení používejte vždy originální nabíječku a stav nabíjení sledujte přímo na akumulátoru. O baterii se také naučte řádně starat, především ji pravidelně nabíjet i v době, kdy na elektrokole delší čas nejezdíte
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.


Lubomír Prokeš
Prosím o odpověď na otázku zda nehrozí přebíjení akumulátoru. Po každé jízdě akumulátor pověsím na nabíječku, ale tu vypínám až druhý den (kolo mám uloženo v garáži, která není v domě) tak abych do té garáže nemusel znovu jít nabíječku po několika hodinách vypnout.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
to není problém, baterka se při kompletním nabití sama odpojí a nedochází k přebíjení.
S pozdravem
Mirek Menšík
GIVE.cz