Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Způsob v řazení u kol a elektrokol se v posledních letech dramaticky změnil. Zatímco ještě před 10 lety bylo nejběžnější osazení 3 tácy vpředu a 9 nebo 10 koleček vzadu, nyní je trend jasný a to je 1x12, tedy žádný přesmykač vpředu, pouze řazení vzadu na 12 převodech vyššího rozsahu. Právě v dřívějších dobách trojtáců, dvojtáců a přesmykačů, dominovala na trhu Japonská značka Shimano. Tato značka je v povědomí prakticky každého cyklisty. Její modelové řady Shimano Deore, Alivio nebo XT jsou dobře známy a mnoho lidí ví co od nich čekat. Před pár lety se ale začalo od více táců ustupovat a rozsah převodů se začal dohánět vzadu na kazetě. Tento trend přešel v 2x10 a zde již nastal moment a touha odbourat přesmykač úplně. Díky pokroku ve vývoji přehazovaček se povedlo vyvinout systém bez přesmykače, tedy 1 tác vpředu a poté 11 nebo 12 koleček vzadu. Aby nedošlo ke snížení rozsahu řazení, kazety vzadu mají nyní na největším kolečku 50 zubů a na nejmenším 10.
01. 12. 2021
Právě v této kategorii ucítil příležitost americký Sram, který vyvinul jako první systém 1x12, který funguje perfektně. A díky tomu, že Shimano trochu zaspalo a tento systém vyvinulo výrazně později, dominuje nyní na poli těchto komponent právě Sram.
Mnoho lidí by mohlo argumentovat tím, že v případě starých systémů měli 30 převodů (3x10) a nyní mají jen 12. Toto je samozřejmě mylné pojetí, protože nyní využíváte všech 12 převodů. V případě starého systému jste kvůli křížení řetězu využívali ve finále podobný počet převodů. Nějaké se totiž vyrušili (např. 1x3 a 2x1 mohly mít stejný poměr zubů) a další nebylo možno použít jako např. 1x10 nebo 3x1.
Důvodů, proč se většina kol a elektrokol začala osazovat tímto řazením je více. Hlavní benefit je absence přesmykače, tedy pouze řazení nahoru dolu. Tím odpadlo i řazení, takže méně věcí k porouchání nebo seřizování. Odpadl jeden bowden, takže kolo je čistější. Dále se méně řadí, takže řetěz méně trpí a zároveň dochází k menšímu křížení řetězu, protože ve většině času jede kolo na prostředních zadních kolečkách.
Modelů řazení má Sram mnoho, v tomto článku nás bude zajímat řešení 1x12. To se pod značkou Sram nazývá s přívlastkem Eagle. V nabídce má nyní tyto modelové řady: Sram SX Eagle, Sram NX Eagle, Sram GX Eagle, Sram X01 Eagle a Sram XX1 Eagle. Takto seřazené jdou od nejlevnějších po nejdražší. Výhoda je, že jsou všechny plně zaměnitelné a kompatibilní, takže lze kdykoliv provést upgrade. Co se týče technických rozdílů, tak jsou postupně až po nejvyšší řazení používány lepší materiály pro nižší hmotnost a vyšší odolnost. U nejvyššího řazení tedy naleznete např. titanové vodítko.
Další kapitolou je elektronické řazení. To zažívá nyní rozkvět a více a více do něj Sram investuje. Nyní je to opravdu nákladná záležitost, nicméně začíná se více a více rozšiřovat. Elektronické řazení má Sram na těchto řadách: Sram GX Eagle AXS, Sram X01 Eagle AXS a Sram XX1 Eagle AXS. Právě tu první zmíněnou představili již tento rok a cenově je nejzajímavější. Elektronické řazení má velkou výhodu v tom, že prakticky není třeba jej seřizovat, funguje precizně a kolo je díky absenci bowdenu, krásně čisté.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.
Mirek Menšík
Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře