Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Způsob v řazení u kol a elektrokol se v posledních letech dramaticky změnil. Zatímco ještě před 10 lety bylo nejběžnější osazení 3 tácy vpředu a 9 nebo 10 koleček vzadu, nyní je trend jasný a to je 1x12, tedy žádný přesmykač vpředu, pouze řazení vzadu na 12 převodech vyššího rozsahu. Právě v dřívějších dobách trojtáců, dvojtáců a přesmykačů, dominovala na trhu Japonská značka Shimano. Tato značka je v povědomí prakticky každého cyklisty. Její modelové řady Shimano Deore, Alivio nebo XT jsou dobře známy a mnoho lidí ví co od nich čekat. Před pár lety se ale začalo od více táců ustupovat a rozsah převodů se začal dohánět vzadu na kazetě. Tento trend přešel v 2x10 a zde již nastal moment a touha odbourat přesmykač úplně. Díky pokroku ve vývoji přehazovaček se povedlo vyvinout systém bez přesmykače, tedy 1 tác vpředu a poté 11 nebo 12 koleček vzadu. Aby nedošlo ke snížení rozsahu řazení, kazety vzadu mají nyní na největším kolečku 50 zubů a na nejmenším 10.
01. 12. 2021
Právě v této kategorii ucítil příležitost americký Sram, který vyvinul jako první systém 1x12, který funguje perfektně. A díky tomu, že Shimano trochu zaspalo a tento systém vyvinulo výrazně později, dominuje nyní na poli těchto komponent právě Sram.
Mnoho lidí by mohlo argumentovat tím, že v případě starých systémů měli 30 převodů (3x10) a nyní mají jen 12. Toto je samozřejmě mylné pojetí, protože nyní využíváte všech 12 převodů. V případě starého systému jste kvůli křížení řetězu využívali ve finále podobný počet převodů. Nějaké se totiž vyrušili (např. 1x3 a 2x1 mohly mít stejný poměr zubů) a další nebylo možno použít jako např. 1x10 nebo 3x1.
Důvodů, proč se většina kol a elektrokol začala osazovat tímto řazením je více. Hlavní benefit je absence přesmykače, tedy pouze řazení nahoru dolu. Tím odpadlo i řazení, takže méně věcí k porouchání nebo seřizování. Odpadl jeden bowden, takže kolo je čistější. Dále se méně řadí, takže řetěz méně trpí a zároveň dochází k menšímu křížení řetězu, protože ve většině času jede kolo na prostředních zadních kolečkách.
Modelů řazení má Sram mnoho, v tomto článku nás bude zajímat řešení 1x12. To se pod značkou Sram nazývá s přívlastkem Eagle. V nabídce má nyní tyto modelové řady: Sram SX Eagle, Sram NX Eagle, Sram GX Eagle, Sram X01 Eagle a Sram XX1 Eagle. Takto seřazené jdou od nejlevnějších po nejdražší. Výhoda je, že jsou všechny plně zaměnitelné a kompatibilní, takže lze kdykoliv provést upgrade. Co se týče technických rozdílů, tak jsou postupně až po nejvyšší řazení používány lepší materiály pro nižší hmotnost a vyšší odolnost. U nejvyššího řazení tedy naleznete např. titanové vodítko.
Další kapitolou je elektronické řazení. To zažívá nyní rozkvět a více a více do něj Sram investuje. Nyní je to opravdu nákladná záležitost, nicméně začíná se více a více rozšiřovat. Elektronické řazení má Sram na těchto řadách: Sram GX Eagle AXS, Sram X01 Eagle AXS a Sram XX1 Eagle AXS. Právě tu první zmíněnou představili již tento rok a cenově je nejzajímavější. Elektronické řazení má velkou výhodu v tom, že prakticky není třeba jej seřizovat, funguje precizně a kolo je díky absenci bowdenu, krásně čisté.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.
Mirek Menšík
Odborník na elektrokola.Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře