Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Na trhu elektrokol se po několika letech vývoje ustálily dva typy motorů. Středový motor a nábojový motor. Každý z nich má své výhody a nevýhody, které si shrneme níže. Motor je jeden ze zásadních prvků při výběru elektrokola a určitě velmi důležitý pro spokojenost vaší jízdy. Motory se totiž mohou chovat velmi rozdílně.
01. 04. 2021
Nejprve je třeba říci, že u elektrokol určených pro sportovní a rekreační využití, tento typ motoru naprosto dominuje. V dnešní době se již více jak 95% elektrokol tohoto typu prodá právě se středovým motorem. Výhod středového motoru je více. Většina středových motorů má tzv. silový (neboli torzní) snímač, který pozná, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho dávkuje sílu motoru, což má za následek, že je jízda plynulá. Středové motory pak mají obecně větší kroutící moment, takže dokáží více pomoci. S tím souvisí i delší dojezd, jelikož motor funguje efektivně a pouze pokud uživatel potřebuje. Díky tomu, že motor je umístěný přímo u pedálů, tedy ve středu kola, je i celé kolo lépe vyvážené. Přeci jen se váha motorů pohybuje cca mezi 3 a 4 kg. Dalšími plusy jsou pak např. menší poruchovost a snadnější servisování. Předními výrobci středových motorů jsou značky Bosch, Yamaha, Bafang, Brose, Shimano a další.
Nábojový motor může být umístěn v zadním kole (náboji) nebo v předním kole (náboji). Tento typ motoru se nyní využívá převážně u levnějších elektrokol, např. městského typu nebo u skládacích elektrokol. Rozšířený je hodně i u cargo elektrokol nebo sdílených elektrokol a to převážně díky jeho ceně.
Pro rekreačního jezdce je určitě lepší zvolit středový motor, nicméně nábojový má také své výhody. Hlavní výhodou je více převodů elektrokola. Pokud uživatel chce na elektrokole jezdit bez výpomoci motoru a pouze občas si jí zapnout, má výhodu nábojový motor, protože kola jsou pak většinou vybavena 24 nebo 27 převody a motor neklade vůbec žádný odpor.
Nevýhod oproti středovému motoru je naopak více. Menší kroutící moment, složitější výměna duše zadního kola (kolo není uchyceno přes rychloupínák, ale osou co drží motor a je upevněna klasickými matkami. Tím, že je motor zapleten v kole, jsou pak použity kratší dráty a výplet je více náchylný na rozcentrování vlivem jízdy po nerovném povrchu, obzvlášť pak u těžších osob.
U nábojových motorů se nejčastěji setkáte s výrobcem Bafang, který tyto motory označuje 8FUN.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.
Mirek Menšík
Odborník na elektrokola.Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře