Nevíte si rady?
Zavolejte nám.
606 356 488
(Po–Pá: 9.00–18.00)
Jízda na elektrokole je mimořádně příjemný pocit. Svoboda a svižnost klasického jízdního kola je doplněna o dle Vaší libosti intenzivní přípomoc elektromotoru, která řeší každou nepříjemnost v podobě kopcovitých tras. Zejména ve městech pak nejsou výjimečné případy, kdy člověk danou trasu zdolá rychleji na elektrokole, než např. autem. A to i za předpokladu, že Vám motor elektrokola vypomáhá pouze do rychlosti 25 km/h, jak určuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek. Je takový limit omezující a vyplatí se jej „obcházet“? Na to Vám odpoví následující text.
02. 12. 2022
Onen pětadvacetikilometrový limit je platný pro všechna motorově poháněná elektrokola, elektrokoloběžky a podobné dopravní prostředky, které nevyžadují registrační značku a technický průkaz. Pokud tyto prostředky omezením nedisponují, jejich užívání je sice nadále zcela legální, ovšem nikoliv na pozemních komunikacích (tedy primárně silnice a cyklostezky), pro které jsou tyto dopravní prostředky primárně určeny. Pokud jste tedy adrenalinový nadšenec a Vaší vášní je rychlá a intenzivní jízda v těžkém lesním či polním terénu, odstranění tohoto limitu může být tím „pravým ořechovým“, naopak pro běžného cyklistu, co rád pohodlnou jízdu po cyklostezkách, je užívání takto zrychleného kolo nejen potenciálně nebezpečné, ale též nelegální.
Je zapotřebí mít na paměti, že onen limit rychlostní limit není stanoven pro radost byrokracie, ale pro bezpečnost účastníků silničního provozu - a sami výrobci jsou často s tímto postojem v naprostém souladu. Není proto výjimkou, že pro odstranění tohoto omezení je třeba do elektrokola namontovat čip, který vyšší rychlost výpomoci elektrokola umožní. (Z toho plyne též ne zcela přesný termín „čipování“, kterým se však rozumí spíše elektronické označování kol pro případy krádeže.)
Obecně lze tedy říct, že myšlenka zrychlování elektrokol pro výpomoc vyšší nad 25 km/h je sice lákavá, ale před jejím uvedením do praxe by se člověk měl pořádně rozmyslet, zda mu toto „vylepšení“ stojí za s ním spojená úskalí. Není jich totiž úplně málo, v čele s potenciálním rizikem zranění a ilegalitě při provozu na pozemní komunikacích. A ostatně se jedná i o praktické prvky jízdy, je totiž logické, že vyšší intenzitou výpomoci motoru je výrazně rychleji vybíjena baterie. Pro běžný provoz elektrokola coby dopravního prostředku jej tedy doporučit nelze. Pokud plánujete koupit elektrokolo do terénu a hodláte se ve vyšší rychlosti hlavně „vyřádit“, v takovém případě by zrychlení mohlo mít smysl. Ovšem mějte na paměti, že ovladatelnost kola ve vyšší rychlosti klesá a zdraví máme každý jenom jedno. Čili před zrychlením elektrokola vždy pečlivě zvažte, zda je takový zásah do elektrokola potřebný.
Pokračujte zpět na výběr elektrokola.
Mirek Menšík
Odborník na elektrokola.Produktový manažer Mirek Menšík je naším odborníkem na sortiment cyklistiky. Je velkým fanouškem nových technologií a velice rád testuje nové modely kol a elektrokol. Díky svým mnohaletým zkušenostem a nesčetně odborných školení dokáže poradit nejen při výběru horského, krosového či dětského kola, ale rád vám odborně poradí i při výběru elektrokola.
1 200 m2 v Praze 9
připraven vám vždy poradit
na 90 % produktů
se 100% vrácením všech úroků
Budeme vám posílat pouze užitečné informace.
Žádným spamem vás otravovat nebudeme.
Rychlý nákup
Při dalším nákupu už nemusíte zadávat své údaje.
Informace o novinkách a akcích
O akčním zboží budete vědět jako první.
Sledování stavu objednávky
Budete přesně vědět, jak je na tom vyřízení vaší objednávky.
Historie objednávek
Všechny objednávky a faktury přehledně na jednom místě.
Komentáře