POZOR - v pátek 29.3. a v sobotu 30.3. otevřeno od 9:00 do 13:00. V pondělí 1.4. zavřeno!

Výběr jízdního kola se na první pohled může zdát jednoduchým činem. Otevřete webové stránky, projedete nabídku, vyberete pěkný design, objednáte, zaplatíte a hotovo. Realita je však trochu jinde, obzvláště, chcete-li si dopřát takové kolo, se kterým budete spokojeni, bude přesně vyhovovat vašim požadavkům a nebudete jej chtít po několika týdnech vyměnit za jiné. Rádi bychom vám s výběrem kola co nejvíce pomohli. K tomuto účelu sloužít tento rádce "Jak vybrat kolo", kdykoliv se můžete také obrátit na naše odborníky, kteří vám s výběrem kola velice rádi poradí.
 

Na co kolo budu používat?

V první řadě je zapotřebí zodpovědět několik klíčových otázek. Tou úplně prvotní by mělo být ujasnění si účelu používání kola. Musíte si říci v jakém terénu budete nejčastěji jezdit, s jakou frekvencí kolo používat, či jak moc se o něj plánujete starat. Je totiž rozdíl, pokud si třikrát v létě vyjedete na nákup do nejbližší vesnice nebo budete pořádat pravidelné víkendové vyjížďky do lesa či se dokonce každý den proplétat ulicemi města při cestě do práce.
 

Kolik jsem ochoten utratit?

Druhou základní otázkou je cenová hladina. Existuje spousta strojů v nižší či střední třídě (cca do 20 000 Kč), které pro občasné rekreační ježdění bez problému stačí. Druhou stranu mince tvoří bicykly profesionálnějšího charakteru s mnohem lepšími vlastnostmi a kvalitnější výbavou. Ta je však pochopitelně mnohem více ceněna, za kolo hodné profesionálního jezdce není problém zaplatit desítky tisíc korun.
 

Velikost rámu a jak ji zvolit

Co vás bude zajímat dále, je volba velikosti kola. Správná velikost kola se určuje dle výšky rámu. Jednotliví výrobci jízdních kol vytvářejí tabulky, ve kterých se dočtete, jaká velikost rámu je pro vás vhodná. Směrodatnými údaji jsou vaše výška postavy a velikost rámu. Tou chápejme vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Udává se většinou v palcích. Jestliže si chcete tuto vzdálenost přeměřit na svém kole, vězte, že 1 palec = 2,54 cm. Neexistuje však žádné jednotné značení ani univerzální velikost, i proto se údaje jednotlivých výrobců kol mohou mírně lišit.

V každém případě je při pořizování rámu kola vhodná kombinace s odborníkem či prodejcem dané značky. Ten vám poradí, jaká velikost by zrovna vám měla vyhovovat. Od věci není ani vlastní vyzkoušení.
 

Hliník, ocel či karbon?

Dalším faktorem, jenž je potřeba vzít v úvahu, je materiál, ze kterého je rám kola vyroben. Ten ovlivňuje velikou mírou odolnost kola, jeho nosnost a především hmotnost. Nejpopulárnější, respektive nejprodávanější, je v současné době asi hliník. Pro jeho volbu hovoří nízká hmotnost a poměrně sympatická cena, naopak mezi negativa se řadí malá pružnost a vyšší náchylnost k poškození. Konkurentem hliníku je ocel, jejíž největší plus lze spatřit v ceně, která je opravdu nízká. Ocelový rám je poměrně těžký, na svoji váhu však překvapivě pružný. Často se výrobci snaží zlepšit vlastnosti oceli přimícháním jiných prvků, velmi oblíbené je například použití slitiny s chromem.

Existuje také skupina materiálů, které jsou vysoce kvalitní, pro běžného uživatele však poměrně nákladné. Jedná se o karbon a titan. Z těchto materiálu se nejčastěji vyrábí i závodní kola pro profesionální jezdce. Oba se vyznačují vysokou odolností a pružností. Největší plusové body sbírají za velmi nízkou hmotnost.

Nyní, když již víte, dle jakých faktorů je vhodné jízdní kolo vybírat, můžete přejít k dalšímu kroku, a sice k tomu, z jakých produktů si vlastně dle výše zmíněných kritérií budete vybírat. Jízdní kola dělíme do několika základních kategorií.
 

Druhy jízdních kol

Horská kola

Horská kola zabírají první místo v pomyslném žebříčku oblíbenosti. Bývají velice odolná a stabilní, což však vyvažuje vyšší hmotnost. Jsou vhodné pro jízdu v náročných terénních podmínkách, po nezpevněných cestách či v lesech.

Dělí se na dvě základní skupiny - horská kola s pevným rámem a celoodpružená. První skupina disponuje nižší hmotností a odpruženou přední vidlicí. Horská kola s pevným rámem však nejsou ideálním prostředkem k jízdě v opravdu náročných podmínkách. Proto jsou konstruovány celoodpružená horská kola. Ta poskytují svému jezdci větší pohodlí. Odpružené je nejen přední kolo díky vidlici, ale také zadní kolo, a to díky speciálnímu tlumiči. Hlavní úkol vidlice a tlumiče spočívá v redukci nárazů a otřesů, které kolo během jízdy v terénu podstoupí.

Trekingová a krosová kola

Ať již mluvíme o jízdních kolech krosových či trekingových, tyto skupiny jsou velmi podobné, základní charakteristikou je univerzálnost. Svými vlastnostmi stojí na pomezí kol horských a silničních. Poskytují tak komfortní a svižnou jízdu po zpevněných cestách, silnicích i mírnějším terénu.

Rozdíl spočívá především ve výbavě bicyklu. Trekingová kola jsou implicitně osazena blatníky, nosičem či světly. Neměla by chybět ani nějaká cyklistická zavazadla. Trekingová kola jsou totiž v původním smyslu určena pro delší, až několikadenní, výlety v mírnějším terénu.

Kolo krosové nebo horské?

Nemálo uživatelů se při volbě jízdního kola rozhoduje právě mezi horským a krosovým (trekingovým) typem. Jaké jsou tedy jejich odlišnosti a kdy který model zvolit? Shrnout se celá problematika dá takto: je lepší jezdit s horským kolem na silnici než s krosovým v náročnějším terénu. Byť se dá pochopitelně jezdit s čímkoliv a kdekoliv a občasný hobby cyklista žádné rozdíly pocítit nemusí, neznamená to, že by neexistovaly. V případě špatné volby konkrétně mezi těmito dvěma typy, může docházet k horšímu požitku z jízdy, větší námaze či dokonce bolestem zad a nohou.

Je dobré si tedy před výběrem ujasnit, v jakém terénu chcete jezdit. Jistě, nabízí se odpověď: většinou po silnicích a občas si zajedu do lesa či na nezpevněnou cyklostezku. Co teď? Obecně se za krajní poměr považuje 80 % / 20 %. To znamená, že pokud strávíte minimálně dvacet procent svého času na jízdním kole mimo asfaltové komunikace, již je ideální zvolit si horské kolo. S ním se na silnici dá jezdit bez větších komplikací, používat však krosové kolo ve výraznější míře v terénu je velmi nepříjemné.

Silniční kola

Silniční kola jsou určena výhradně pro zpevněné asfaltové silnice. Jsou vyrobena v souladu s aerodynamickými zásadami, disponují minimální hmotností a úzkými plášti. To vše z důvodu zvýšení rychlosti jízdy na silnici. Silniční typ jízdního kola se vyplatí pořizovat pouze v případě jeho stoprocentního využití na silnicích.

Městská kola

Městská kola slouží pro jednoduchý pohyb ve spleti městských uliček. Jsou konstruována jendodušeji a pyšní se praktickou výbavou. Součástí městského kola obvykle bývá nosič, stojánek či zvonek. Vyznačují se výbornou ovladatelností.

Speciální typy jízdních kol

Pro milovníky adrenalinu jsou k dispozici downhill (sjezdová), freestyle či BMX kola. BMX kola jsou specifická nízkým (většinou 20 palců) rámem, který je však velmi odolný, aby dokázal snášet zátěž, již vytváří freestyle jezdci. Díky nutnosti vysoké obratnosti disponují velmi malými celkovými rozměry.

Samostatnou kategorii tvoří elektrokola. S nimi ušetříte mnoho úsilí a námahy. Více viz jak vybrat elektrokolo.
 

Ostatní komponenty

Základním komponentem kola je rám, o kterém již byla řeč výše. Další neméně podstatnou součástí kola jsou brzdy, které na jízdním kole prostě musí fungovat. Dělí se do dvou základních skupin. První z nich jsou brzdy čelisťové, lidově nazývána "véčka". Mají dobré brzdové vlastnosti a snadno se udržují. Negativem je naopak větší náchylnost k poruše a menší spolehlivost. Zejména za mokra ztrácení velikou část svých schopností. Alternací k čelisťovým brzdám jsou brzdy kotoučové. Ty disponují ještě lepším brzdovým efektem. Nůžky kvality se rozevírají zejména v již zmiňovaném mokrém prostředí. Jsou také lépe ovladatelné. Kotoučové brzdy mohou být mechanické nebo hydraulické.

U většiny zbývajících komponent je hlavní sledovanou charakteristikou hmotnost. Byť se může zdát, že u takto malých součástek nemůže hmotnost hrát svoji roli, při samotné jízdě je však každý gram navíc znát. V první řadě však musí být všechny komponenty plně funkční.

Nezbytná je úvaha o řídítkách, které existují buď rovná nebo zahnutá (vlaštovky). Opomenout nelze ani přehazovačku, sedlovku, ráfky, převodníky, vidlici apod.
 

Doplňky

Máte-li samotné kolo již složené dle svých představ, směřujte vaši pozornost na další cyklistickou výbavu. Zdraví máme jenom jedno, a proto by měl každý cyklista mít vlastní přilbu, která plní základní ochrannou funkci. Měla by na hlavě přirozeně sedět, být pohodlná a jednoduše se zapínat. Hovoříme-li o ochraně, tu před nepříjemným slunečním zářením či poletujícím hmyzem zabezpečují brýle. V neposlední řadě by ve výbavě cyklisty neměly chybět také košík a láhev na vodu, pumpička a potřeby pro výměnu kola při jeho defektu.

Pokračujte zpět na výběr kola.     Pokračovat na výběr kola