SHOWROOM NA KOLEČKOVÉ BRUSLE K2

Navštivte náš showroom v Praze 9 a vyberte si z mnoha modelů vystavených bruslí K2 aktuální kolekce. V průběhu návštěvy se vám bude věnovat proškolený a certifikovaný odborník, který vám s výběrem bruslí velice rád pomůže. Více informací naleznete ZDE.



Přemýšlíte nad nákupem kolečkových bruslí a hodila by se vám rada, jak takové brusle vybrat? Nechte se inspirovat naším rádcem „Jak vybrat kolečkové brusle“, kterého naleznete na této stránce a který popisuje v několika krocích, jak vybrat nejběžnější typ kolečkových bruslí (tzv. fitness, kondiční nebo rekreační brusle). Věříme, že vám s výběrem kolečkových bruslí pomůže. Navíc se můžete kdykoliv obrátit i na našeho specialistu na telefonním čísle 606 356 488 a konzultovat s ním váš případný výběr.

Před nákupem kolečkových bruslí byste si měli odpovědět na několik níže uvedených jednoduchých otázek. Jejich pravdivé zodpovězení vám výběr ulehčí a předejte tak zklamání z toho, že si pořídíte brusle, které nebudou splňovat vaše očekávání.

1) jak dobrý jste bruslař, resp. jaké máte s bruslením zkušenosti?

2) jak často plánujete kolečkové brusle využívat?

3) plánujete bruslit sám nebo s někým?
 

1) Jak dobrý jsem bruslař?

Pokud s bruslením teprve začínáte, bude výběr inline bruslí naprosto jiný než u zkušenějšího nebo již velice dobrého bruslaře. Pro začátečníka jsou vhodnější pomalejší brusle, která jsou lépe ovladatelné. Pokud tak vybíráte svoje první brusle, na kterých si máte v plánu bruslení teprve „osahat“, volte kolečkové brusle s kolečky o velikosti 80 mm. Ty jsou velice dobrou vstupenkou do světa in-line bruslení. Pokud již nějakou zkušenost s bruslením máte, pravděpodobně vám lépe sednou brusle s o něco většími kolečky o velikosti 84 mm. Pravidelní a zkušení bruslaři pak mají na výběr z mnoha možností bruslí s kolečky 90 a více milimetrů (100 nebo 110 mm). Pamatujte tedy, že u kolečkových bruslí platí jednoduché pravidlo – čím jsou kolečka menší, tím jsou brusle pomalejší a lépe ovladatelné, větší kolečka nabízejí větší rychlost, brusle díky nim lépe překonává překážky, ale vyžaduje již více zručnosti a zkušeností při samotné jízdě. Pro rekreační ježdění není třeba řešit tzv. tvrdost koleček, kupovaná brusle má již ve většině případů osazena kolečka vhodná pro daný typ brusle. Rychlost (i kvalitu bruslí) ovlivňují také ložiska koleček. Bohužel, ze značení ložisek toho o kvalitě ložisek moc nepoznáme. Při výběru je tak dobré vsadit na kvalitní a značkové brusle, u kterých si výrobci kvalitu ložisek samozřejmě dobře hlídají, a jejich kvalita jde ruku v ruce se samotnou cenou bruslí.
 

2) Jak často plánuji kolečkové brusle využívat?

In-line bruslení neboli bruslení na kolečkových bruslích je těžce návykový sport. Pamatujte na to již při výběru bruslí a dobře si promyslete, zda a jak často na brusle budete vyrážet. Pokud se bruslení chcete věnovat pravidelně, vyplatí se rozhodně investovat do značkových a kvalitních bruslí. Ty vám vše vynahradí nejen dokonalým pohodlím při jízdě (jsou skvěle odvětrávané, snadno se zapínají, při jízdě nikde nic nevrže atd.), ale také samozřejmě mnohem déle vydrží. Investice se sice může zdát na počátku vyšší, ale věřte, že se určitě vyplatí.
 

3) Plánuji bruslit sám nebo s někým?

Při výběru kolečkových bruslí také nepodceňte tuto otázku. Řada lidí ráda bruslí sama, ale pokud se chystáte na brusle například s partnerkou nebo partnerem, vybírejte brusle i s ohledem na brusle, které má váš protějšek. Vyvarujete se tak tomu, že rozdíl v rychlosti obou bruslí bude markantní a vy si tak společné bruslení moc neužijete.
 

Jak dál?

Teď již zhruba víte, jaké kolečkové brusle vybrat, ale jak dál? Kromě velikosti koleček je samozřejmě podstatné, aby vám brusle na noze dobře seděla. Nesmí vás nikde tlačit a ani být příliš volná. Prozatím asi nepřekonanou botou brusle z pohledu pohodlí nabízí značka K2 (patentovaná měkká bota tzv. Softboot). Důležité je také odvětrání brusle. To se se stará o to, aby se vám noha při bruslení příliš nepotila. Na výběr máte i z několika typů upínání, od klasické tkaničky, po rychloupínací systémy (například v kombinaci s páskou na suchý zip) až po velice komfortní a oblíbený BOA systém, což je kolečko s navinutým ocelovým lankem, pomocí něhož brusli snadno a rovnoměrně utáhnete. Stejně tak je rychlé i vyzutí brusle. Rám brusle, ve kterém jsou usazená kolečka, může být z několika typů materiálů. Nejčastěji používaný rám u kvalitních a vyšších řad bruslí je z hliníku, levnější brusle a brusle pro začátečníky mohou mít rám z plastu (nylonu). Ten je však samozřejmě ve srovnání s hliníkovým výrazně křehčí a náchylnější k poškození.

Mějte také na paměti, že při jízdě na kolečkových bruslích lze dosáhnout podobné rychlosti jako při jízdě na horském kole. Proto nepodceňte ani ochranné vybavení jako jsou chrániče (kolen, loktů a dlaní) a samozřejmostí by měla být samozřejmě i kvalitní helma. Použitím ochranného vybavení tak výrazným způsobem snižujete riziko úrazu při případném pádu. Mezi další doplňky, které se mohou bruslaři hodit, patří například batoh nebo taška na brusle, lahev na pití a další.

Pokud budete s výběrem kolečkových bruslí tápat, rádi vám poradíme. Stačí zavolat našemu specialistovi na telefonní číslo 606 356 488 a ten s vámi vybere brusle přesně dle vašich potřeb a zkušeností.


Z čeho se kolečková brusle skládá?

Kolečková brusle


BOTA

Základem kolečkové brusle je samotná bota. Ta by měla být pohodlná, měla by být dobře odvětraná a přitom by měla nabízet dostatečnou pevnost a stabilitu. Na noze musí bruslaři perfektně sedět, v žádném případě nesmí tlačit nebo být příliš volná. Na trhu jsou modely s měkkou botou (například K2 Softboot), ale i modely s pevnou venkovní skořepinou a vyjímatelnou vnitřní botičkou. Vzhledem k odlišné stavbě ženské nohy se brusle rozlišují dle pohlaví na pánské a dámské a liší se právě odlišným tvarem boty samotné brusle.

RÁM

Rám kolečkové brusle je připevněn k botě brusle a slouží k uchycení koleček. Nejčastěji se vyrábí z hliníku, plastu nebo tzv. kompozitů (např. karbon). Jeho důležitou vlastností je tlumení otřesů při bruslení. Levné brusle s měkkým plastovým rámem, který je náchylnější k poškození, se nehodí pro těžší bruslaře. Těm doporučujeme volit brusle s hliníkovým rámem. Hliníkové a kompozitové rámy jsou mnohem pevnější a také lépe přenášejí energii bruslaře do odrazů při bruslení.

KOLEČKA

Kolečkové brusle pro rekreační bruslení (in-line) mají 4 kolečka v řadě za sebou. U koleček rozlišujeme dva parametry. Jejich velikost a tvrdost. Velikost je udávána v milimetrech (průměr kolečka) a jak již bylo řečeno výše, menší kolečka znamenají menší rychlost, kterou brusle dosahuje a lepší ovladatelnost. Na výběr jsou brusle s kolečky 80 mm, 84 mm, 90 mm a velice rychlé brusle s kolečky o průměru 100 nebo 110 mm (může být i kombinace těchto velikostí). Pro začátečníky se tak hodí kolečkové brusle s kolečky o velikosti 80 nebo 84 mm, pro lepší bruslaře pak 90 a více mm. Tvrdost koleček je udávána v tzv. „A“ jednotkách a pohybuje se v rozmezí od 74A (nejměkčí) až po 100A (nejtvrdší). Tvrdší kolečka opět znamenají větší rychlost (zároveň déle vydrží), snižují tak ale schopnost brusle absorbovat (tlumit) otřesy při jízdě. U kolečkových bruslí pro běžné rekreační a fitness bruslení se používají kolečka s tvrdostí kolem 80A.

LOŽISKA

Každé kolečko u kolečkové brusle je osazeno párem ložisek (2 ks) umístěnými ve středu kolečka. Na jednu brusli je tedy potřeba 8 ks ložisek, na celý pár je tedy ložisek 16. Kvalita použitých ložisek ovlivňuje rychlost bruslení a platí zde jednoduché pravidlo. Čím jsou ložiska kvalitnější, tím jsou brusle rychlejší. Označení ložisek ABEC a ILQ vypovídá o přesnosti výroby jednotlivých dílů ložiska a o přesnosti jeho běhu, nikoliv však o kvalitě použitých materiálů. Je dobré se tak orientovat podle ceny samotných kolečkových bruslí. U těch značkových platí, že čím jsou dražší, tím kvalitnějšími ložisky jsou osazeny.

SYSTÉM UPÍNÁNÍ

Můžete se setkat hned s několika systémy upínání. Čím dál žádanější a oblíbenější je tzv. Boa systém, kterým disponují brusle značky K2. Jde o jednoduché kolečko s ocelovým lankem, které slouží k rychlému, jednoduchému a také rovnoměrnému utažení brusle a které je umístěno nahoře na jazyku boty. Boa systém navíc garantuje to, že se upnutí boty při jízdě nepovolí, což je ve srovnání s jinými systémy jednoznačná výhoda (např. ve srovnání s tkaničkou). Mezi další systémy upínaní patří různé rychloupínací systémy, přezky, suché zipy a tkaničky (mohou být vzájemně kombinované). Důležité je vždy vybrat tak, abyste byli schopni brusli před jízdou pořádně utáhnout a brusle vám na nohou dobře seděly.

BRZDA

Kolečkové brusle jsou z výroby vybaveny tzv. gumovou patní brzdou. Ta slouží k bezpečnému a rychlému zastavení bruslí a je nejlevnějším způsobem, jak brusle zastavit (ve srovnání s bržděním kolečky). Přestože ji řada bruslařů po zakoupení bruslí demontuje, doporučujeme ji na bruslích ponechat, a to zvláště v případě, kdy s bruslením teprve začínáte.
 

Doporučení na závěr

Při bruslení se některé díly kolečkových bruslí opotřebovávají a za nějaký čas je nutné je vyměnit. To se týká především koleček, případně gumové brzdy. Proto doporučujeme vybrat značkové kvalitní brusle, kde máte jistotu, že náhradní díly v případě potřeby bez problémů seženete. To se již nedá říct o většině bruslí zakoupených někde na stáncích nebo v některých obchodních řetězcích. Takové brusle většinou slouží jen „na jedno použití“ a po opotřebování některého z dílů je nutné je vyměnit za nové.

Přejeme vám šťastnou ruku při výběru kolečkových bruslí a mnoho bezpečně najetých kilometrů.


Pokračujte zpět na výběr kolečkových bruslíK2 Alexis